طرز تهیه آجیل بار

طرز تهیه آجیل بار, طرز تهیه آجیل بار با عسل, طرز تهیه انرژی بار کنجدی

آجیل بار یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ است که برای پذیرایی از مهمان‌ها بسیار شیک و مناسب است، این شیرینی خوش طعم را می‌توانید با انواع مغزهای آجیل با طعم دلخواه خودتان به راحتی درست کنید، این نوع شیرینی طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه آجیل بار در ادامه با سایت آموزشی پانا مگ همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
مغزیجات۴۰۰ گرم معادل ۲ و ۳/۲ پیمانه
شکر۱۰۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
آب۵۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
آب لیمو۲/۱ قاشق چای خوری
نمک۴/۱ قاشق چای خوری
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
عسل۸۵ گرم معادل ۴/۱ پیمانه
شکلات تلخ۱۵۰ گرم
روغن مایع۲۵ گرم معادل ۲ قاشق سوپ خوری
مواد لازم مغزیجاتمقدار مواد
پسته۱۰۰ گرم
بادام زمینی۱۵۰ گرم
گردو۱۰۰ گرم
مغز تخمه کدو۵۰ گرم

طرز تهیه آجیل بار

مرحله ۱: تفت دادن مغز آجیل برای خوش‌طعم شدن

ابتدا مغزهای آجیل را که به دلخواه و سلیقه خودتان انتخاب کرده‌اید به طور جداگانه داخل تابه بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس به مدت ۳ تا ۴ دقیقه مغزها را تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود، مغزیجات را می‌توانید بیشتر تفت دهید.

مرحله ۲: تفت دادن انواع مغزها به صورت جداگانه

به طور مثال مغزهای پسته را داخل تابه بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید، ۳ تا ۴ دقیقه مغز پسته را تفت دهید، بعد مغز بادام زمینی، مغز گردو و مغز تخمه کدو را هم به همین شکل به مقدار لازم تفت دهید تا برای شیرینی قابل استفاده شوند.

مرحله ۳: انتخاب و تفت دادن ترکیبی

با سلیقه و دلخواه خودتان از هر نوع مغز آجیلی می‌توانید استفاده کنید، حتی می‌توانید کنجد را به تنهایی برای درست کردن آجیل بار تفت دهید، یا ترکیبی از دو یا چند نوع مغز آجیل استفاده کنید و هر کدام را خوب تفت دهید، سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله ۴: استفاده از مغز آجیل بدون نمک

دقت کنید حتما از مغز آجیل بدون نمک استفاده کنید، چون در صورتی که از مغزهای شور استفاده کنید در نهایت آجیل بار طعم و مزه دلخواه و مناسب را نخواهد داشت و شور می‌شود در حالی که باید طعم شیرینی داشته باشد و بافت آن با کیفیت باشد‌.

مرحله ۵: خرد کردن مغزهای آجیل

بعد از آن، مغزها را روی یک سطح صاف بریزید و با چاقو خرد کنید، بهتر است که مغز پسته‌ها را در اندازه‌های کمی درشت‌تر خرد کنید که طعم آن‌ها زیر دندان کاملا احساس شود ولی مغز گردو و مغزبادام زمینی یا بادام درختی را ریزتر خرد کنید.

مرحله ۶: روش خرد کردن مغزهای آجیل

برای خرد کردن مغز‌های آجیل اندازه آن‌ها به سلیقه خودتان بستگی دارد ولی آن‌ها را خیلی پودر نکنید، مغز تخمه هم که نیازی به خرد کردن ندارد، بعد از این که همه را تفت دادید داخل یک ظرف بریزید، با هم خوب مخلوط کنید، سپس آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله ۷: آماده‌سازی شربت

سپس در یک ظرف دیگر مقداری آب بریزید، شکر را به آن اضافه کنید، هم بزنید، بعد مقداری آب لیمو هم روی مخلوط بریزید، سپس ظرف شربت را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر در آب حل شود، مواد باید خوب با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۸: قوام دادن به شربت

بعد اجازه دهید تا شربت شروع به جوشیدن کند، چند جوش بزند و غلیظ شود بعد از این که شربت خوب قوام آمد و به غلظت مورد نظر رسید آن را از روی حرارت بردارید غلظت شربت باید به قوام نخ برسد یعنی بین دو انگشت چسبندگی آن مثل نخ شود.

مرحله ۹: افزودن نمک، وانیل و عسل

وقتی شربت را از روی حرارت برداشتید، کمی نمک و مقداری وانیل به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و عطر وانیل در آن پخش شود، سپس مقداری هم عسل روی آن بریزید هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله ۱۰: ترکیب شربت با مغزهای آجیل

وقتی که عسل در مخلوط خوب حل شد و بافت یکدستی تشکیل شد آن را روی مغزیجات آجیل بریزید تا همه مغزها آغشته به شربت شوند و بین آن‌ها چسبندگی ایجاد شود، سپس در کف قالب مورد نظر با سایز مناسب، کاغذ روغنی یا فویل قرار دهید.

مرحله ۱۱: ریختن مغزیجات در قالب

می‌توانید از یک قالب با سایز بزرگتر استفاده کنید و در نهایت آجیل بار با ضخامت کمتری داشته باشید، سپس مغزیجات را داخل قالب مورد نظر بریزید و کاملا در همه قسمت‌ها پخش کنید، بعد از آن دست خود را با آب خیس کنید تا به مغزیجات نچسبند.

مرحله ۱۲: فشار دادن مغزها در قالب

بعد با کف دست مغزها را فشار دهید تا کاملا بهم بچسبند، دقت کنید که ضخامت آجیل‌ها باید در همه قسمت‌های قالب یکسان باشد، سپس سطح مغزیجات را با فشار وردنه روی آن‌ها کاملا صاف و یکدست کنید، بعد مقداری شکلات را داخل یک ظرف بریزید.

مرحله ۱۳: ذوب کردن شکلات به روش بن‌ماری

سپس ظرف شکلات را به روش بن‌ماری روی حرارت غیر مستقیم نگه دارید تا شکلات کامل ذوب شود، به طوری که بافت آن یکدست شود، بعد ظرف شکلات را از روی حرارت غیر مستقیم بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط خنک شود.

مرحله ۱۴: افزودن روغن به شکلات ذوب شده

بعد از این که شکلات خنک شد مقداری روغن روی شکلات ذوب شده بریزید، خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند، سپس شکلات را روی مغزها بریزید و پخش کنید تا کاملا سطح مواد را بپوشاند، به شکلی که همه مغزها آغشته به شکلات شوند.

مرحله ۱۵: سفت شدن شکلات در یخچال

سپس قالب را چند بار روی سطح کار به آرامی بکوبید بعد قالب را با مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد و کاملا سفت و منسجم شود، بعد از این مدت از یخچال بیرون بیاورید و آجیل بار را از داخل قالب خارج کنید.

مرحله ۱۶: برش دادن آجیل بار پس از سرد شدن

بعد آجیل بار را برگردانید و تا از سمت آجیل‌ها، آن را برش بزنید، چون اگر از سمت شکلات برش بزنید، شکلات می‌شکند و شکل آن خراب می‌شود، سپس شیرینی را روی یک سطح صاف قرار دهید و آن را در شکل و اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

مرحله ۱۷: تقسیم بندی آجیل بار

بهتر است که آجیل بار را به شکل مستطیل‌های هم اندازه و در سایز ۳ در ۱۰ سانتیمتر برش بزنید، بعد از این که همه آجیل بار را برش زدید می‌توانید به دلخواه و با سلیقه خودتان روی آن‌ها مقداری شکلات ذوب شده بریزید تا سطح آن‌ها با شکلات پوشانده شود.

مرحله ۱۸: پوشاندن برش‌های آجیل بار با شکلات و سرو

بعد از این که همه قسمت‌های برش‌های آجیل بار به شکلات آغشته شد آن‌ها را داخل یک ظرف بچینید، دوباره در یخچال قرار دهید تا شکلات خودش را بگیرد و سفت شود، بعد از تقریبا ۲ ساعت ظرف برش‌های آجیل را از داخل یخچال بیرون بیاورید. در آخر تعدادی برش آجیل بار را داخل یک ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 18 آبان 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.