طرز تهیه زیره پلو

طرز تهیه زیره پلو, طرز استفاده زیره در برنج , کدام زیره برای پلو مناسب است , زیره پلو دمی , زیره پلو شمالی , طرز تهیه زیره پلو با گوشت گوسفندی , طرز تهیه زیره پلو با گوشت چرخ کرده

زیره پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه، سنتی و اصیل کرمان است که طعمی فوق‌العاده دارد، این غذای پر طرفدار خیلی راحت و به روش‌های مختلف درست می‌شود، زیره پلو برای پذیرایی و مهمانی‌ها یک غذای شیک و مناسب محسوب می‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه زیره پلو در ادامه با سایت آموزشی پانامگ همراه باشید.

مواد لازم برای کوفته قلقلیمقدار مواد
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
زیره اسیاب شدهبه مقدار لازم
مواد لازم برای پلومقدار مواد
برنج۳ پیمانه
زیره سیاه۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذا خوری
سیب زمینی برای ته دیگبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
کشمش برای تزئینبه مقدار لازم
خلال پسته برای تزئینبه مقدار دلخواه

طرز تهیه زیره پلو

مرحله ۱: خیس کردن برنج

ابتدا برنج‌ها را تمیز بشورید، داخل یک قابلمه بریزید مقداری آب به آن اضافه کنید کمی هم نمک روی آن بریزید، بعد اجازه دهید تا برنج به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب و نمک خیس بخورد، با توجه به نوع برنج زمان خیس کردن برنج‌ها با هم فرق دارد.

مرحله ۲: چرخ کردن گوشت و رنده کردن پیاز

بعد مقداری گوشت را چرخ کنید و داخل یک ظرف بریزید سپس پیاز را پوست بگیرید، با رنده ریز رنده کنید، پیاز رنده شده را داخل یک ظرف بریزید و آب آن را کاملاً بگیرید بعد پیاز رنده شده را به گوشت اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها

سپس مقداری نمک و زردچوبه به گوشت چرخ کرده اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم ترکیب شوند، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری فلفل سیاه و کمی زیره آسیاب شده هم به گوشت چرخ کرده اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۴: فرم دادن گوشت‌ها

بعد از این که همه مواد کاملاً با هم مخلوط شدند و بافت یکدستی تشکیل شد سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود بعد مقداری از گوشت چرخ کرده را بردارید، با دست فرم دهید و به شکل گردو درآورید.

مرحله ۵: سرخ کردن گوشت‌ها

همه گوشت چرخ کرده را به همین شکل آماده کنید بهتر است که گوشت‌های قلقلی هم اندازه باشند سپس گوشت‌ها را داخل روغن داغ سرخ کنید گوشت‌ها را در تابه بچرخانید تا همه قسمت‌های آن‌ها سرخ شود بعد از این که خوب سرخ شدند از تابه خارج کنید.

مرحله ۶: جوشاندن برنج

سپس یک قابلمه آب را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع جوشیدن کند بعد از آن برنج خیس خورده را داخل قابلمه آب جوش بریزید، اجازه دهید تا به مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه با توجه به نوع برنج در آب بجوشد، برنج باید کمی نرم شود و قد بکشد.

مرحله ۷: آبکش کردن برنج

بعد از آن برنج را آبکش کنید سپس در یک قابلمه دیگر مقداری روغن بریزید و کمی زعفران دم کرده غلیظ که از قبل آماده کرده‌اید به آن اضافه کنید با هم مخلوط کنید تا کف قابلمه را بپوشاند سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۸: درست کردن ته دیگ

بعد سیب زمینی‌ها را که از قبل پوست گرفته و شسته‌اید به شکل حلقه‌ای خرد کنید، سپس برش‌ها را داخل قابلمه بچینید به طوری که کاملاً کف قابلمه را بپوشاند، بعد از آن به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید مقداری زیره روی سیب زمینی‌ها بپاشید.

مرحله ۹: ریختن برنج و گوشت قلقلی‌ها در قابلمه

سپس تقریبا ۳/۱ مقدار برنج را روی سیب زمینی‌ها بریزید، پخش کنید تا روی آن‌ها را بپوشاند، کمی زیره روی برنج بپاشید، تعدادی از گوشت قلقلی‌های سرخ شده را روی برنج بریزید و پخش کنید تا سطح برنج را بپوشاند بعد دوباره این مرحله را تکرار کنید.

مرحله ۱۰: دم انداختن برنج

در مرحله آخر برنج را اضافه کنید، روی آن مقداری آب و روغن بریزید، پخش کنید سپس با پشت قاشق روی برنج چند سوراخ ایجاد کنید بعد در قابلمه را با دم کنی محکم ببندید وقتی که برنج بخار کرد حرارت را خیلی کم کنید تا برنج خوب دم بکشد.

مرحله ۱۱: تفت دادن کشمش

تقریباً بعد از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برنج دم می‌کشد و آماده می‌شود در این فاصله مقداری روغن و کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب و روغن داغ شود سپس کشمش‌ها را در تابه بریزید، تا با کره و روغن کمی تفت داده شوند.

مرحله ۱۲: دم کردن زعفران

بعد تابه را از روی حرارت بردارید، کشمش‌ها را داخل یک ظرف دیگر بریزید، کشمش‌ها را می‌توانید موقع دم دادن برنج روی آن بریزید یا در آخر روی برنج را با آن تزئین کنید، سپس به دلخواه خودتان مقداری زعفران را با آب جوش دم کنید تا غلیظ شود.

مرحله ۱۳: تزئین کردن برنج

بعد از این که برنج دم کشید و آماده شد برنج را داخل ظرف مناسب بکشید، روی برنج مقداری گوشت قلقلی بچینید، سپس زعفران دم کرده را با مقداری برنج مخلوط کنید، بعد از آن برنج زعفرانی را روی برنج سفید بریزید و با سلیقه خودتان آن را تزئین کنید.

مرحله ۱۴: سرو کردن زیره پلو

سپس به دلخواه و سلیقه خودتان با مقداری خلال پسته یا خلال بادام و کمی زیره هم روی برنج را تزیین کنید، بعد زیره پلو خوش طعم و مقوی را همراه با سالاد، ترشی، زیتون پرودره و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 22 آبان 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.