طرز تهیه کیک زعفرانی قابلمه ای

طرز تهیه کیک زعفرانی قابلمه ای, دستور پخت کیک زعفرانی بدون فرکیک زعفرانی قابلمه‌ای یکی از انواع کیک‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک و لطیف دارد، این کیک خیلی راحت و بدون نیاز به فر و همزن برقی درست می‌شود، از کیک زعفرانی می‌توانید به عنوان یک میان وعده مناسب و خوش طعم استفاده کنید. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه کیک زعفرانی قابلمه ای در ادامه با سایت آموزشی پانامگ همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
تخم مرغ۲ عدد
شکرنصف لیوان
روغن مایعنصف لیوان
شیر ولرمنصف لیوان
آرد سفید۱ لیوان سر پر
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذا خوری
وانیلنصف قاشق چای خوری
پودر گل محمدینصف قاشق چای خوری
پودر هلنصف قاشق چای خوری
خامه فرم گرفته برای تزئینبه مقدار لازم
شکلات ذوب شده برای تزئینبه مقدار لازم
مغز آجیل ( پسته، گردو، بادام) برای تزئینبه مقدار دلخواه
شکلات چیپسی برای تزئینبه مقدار دلخواه
موز برای تزئین۱ عدد

طرز تهیه کیک زعفرانی قابلمه ای

مرحله۱: مخلوط کردن تخم مرغ‌ها و شکر

ابتدا تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید، با همزن دستی هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و بافت آن‌ها یکدست و کمی حجیم شود، سپس مقداری شکر به آن‌ها اضافه کنید، دوباره با همزن دستی خوب هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۲: اضافه کردن وانیل و پودر هل

وقتی که بافت مخلوط کرم رنگ، یکدست، کشدار و حجیم شد مقداری وانیل به تخم مرغ‌ها اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا عطر وانیل در مخلوط پخش شود و بوی زهم تخم مرغ‌ها را بگیرد، بعد از آن کمی پودر هل به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله ۳: اضافه کردن پودر گل محمدی

مقدار هل بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد، وقتی عطر هل در مخلوط مواد پخش شد، بعد به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید کمی پودر گل محمدی هم به مخلوط اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با مواد مخلوط شود و عطر آن در مواد پخش شود.

مرحله ۴: اضافه کردن شیر و روغن مایع

بعد از آن مقداری شیر که به دمای محیط رسیده است را به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند، سپس روغن مایع را روی مواد بریزد، فقط به اندازه‌ای که با هم مخلوط و یکدست شوند هم بزنید، در این مرحله مخلوط را زیاد هم نزنید.

مرحله ۵: ترکیب آرد با بکینگ پودر و نمک

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود، سپس مقداری بکینگ پودر به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، بعد کمی هم نمک روی آرد بریزید، هم بزنید تا همه مواد خشک با هم کاملا مخلوط شوند.

مرحله ۶: اضافه کردن مواد خشک به مخلوط

بعد دوباره ترکیب آرد، بکینگ پودر و نمک را الک کنید تا بافت یکدستی تشکیل شود، سپس ترکیب آرد را کم کم در چند مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید، با همزن دستی به آرامی در یک جهت هم بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله ۷: قرار دادن کاغذ روغنی در قابلمه

وقتی مخلوط تشکیل شده کاملا یکدست شد طوری که آرد داخل مخلوط به شکل گلوله باقی نماند، ظرف مخلوط را کنار بگذارید، سپس داخل یک قابلمه ۲ لایه کاغذ روغنی قرار دهید، دیواره‌‌های قابلمه را با روغن چرب کنید و مقداری آرد بپاشید.

مرحله ۸: قرار دادن قابلمه روی حرارت

سپس مایه کیک را داخل قابلمه بریزید، در قابلمه را با دم‌کنی محکم ببندید، بعد قابلمه را روی شعله پخش‌کن که از ۱۵ دقیقه قبل کاملا گرم شده است قرار دهید، سپس حرارت را کم کنید، برای پخت کیک حتما از شعله با سایز متوسط استفاده کنید.

مرحله ۹: زمان پخت کیک

اگر از شعله کوچک برای پخت کیک استفاده کنید، داخل کیک خمیر باقی می‌ماند و اگر از شعله بزرگ استفاده کنید کیک می‌سوزد و بافت آن خراب می‌شود، بعد از آن اجازه دهید تا کیک داخل قابلمه به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه روی حرارت کم بپزد.

مرحله ۱۰: تست میزان پخت کیک

با توجه به این که دمای فرهای مختلف با هم فرق دارد بعد از ۴۰ دقیقه با یک سیخ چوبی میزان پخت کیک را تست کنید، یک سیخ چوبی را در کیک فرو کنید و بیرون بیاورید اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک خوب پخته و آماده است.

مرحله ۱۱: برداشتن قابلمه از روی حرارت

در صورتی که هنوز خوب نپخته بود، اجازه دهید تا کیک کاملا بپزد، اگر از قابمه روحی ضخیم استفاده کنید، زمان پخت تقریبا یک ساعت طول می‌کشد، بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت آن کم شود.

مرحله ۱۲: بیرون آوردن کیک از قابلمه

سپس با یک چاقو اطراف کیک را از قابلمه جدا کنید، قابلمه را روی یک توری برگردانید تا کیک به طور کامل از قابلمه خارج شود، بعد اجازه دهید تا کیک در دمای محیط کاملا خنک شود، چون اگر در قابلمه بماند عرق می‌کند و بافت و شکل آن خراب می‌شود.

مرحله ۱۳: تزئین کیک

بعد از این که کیک کاملا خنک شد به دلخواه و با سلیقه خودتان روی کیک مقداری خامه فرم گرفته یا شکلات ذوب شده بریزید و کیک را با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردو خرد شده، خلال بادام یا شکلات چیپسی و چند برش حلقه‌ای موز تزئین کنید.

مرحله ۱۴: برش دادن و سرو کیک

سپس کیک زعفرانی قابلمه‌ای را در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید، بعد چند برش از آن را در یک ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک میان وعده خوش طعم و مقوی برای پدیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای یا قهوه سرو کنید.

کیک‌های دیگه رو امتحان کنید!

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 22 آبان 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.