طرز تهیه نان خرفه

طرز تهیه نان خرفه, دستور پخت نان خرفه

در این جلسه از سایت آموزشی پانا مگ، نان خرفه، با ترکیبات غنی و مغذی خود، نه تنها به عنوان یک میان وعده سالم بلکه به عنوان یک گزینه مناسب برای صبحانه یا عصرانه در کنار چای یا دمنوش می‌تواند انتخاب شود. این نان که با پودر خرفه غنی شده است، مزایای بی‌شماری برای سلامتی دارد و طعم دلنشینی به آن می‌بخشد. بیایید با هم این دستور پخت خاص و متفاوت را دنبال کنیم.

برای طرز تهیه نان خرفه، ابتدا کدو حلوایی را پخته و به پوره تبدیل می‌کنیم، سپس با ترکیب این پوره با آرد گندم، آرد برنج، نمک، بیکینگ پودر و پودر خرفه خمیری تهیه می‌کنیم که نیاز به ورز دادن زیاد ندارد. خمیر باید حدود یک ساعت در دمای اتاق استراحت کند. پس از آن، خمیر را به شکل دایره‌های نازک باز کرده و در تابه‌ای داغ پخته تا حباب بزند، سپس با قرار دادن مستقیم روی شعله، اجازه می‌دهیم نان پف کند و لایه‌هایش جدا شود.

مواد لازممقدار
آرد برنج۱ لیوان
پودر خرفه۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودرنصف قاشق چایخوری
آرد گندم۲ لیوان
کدو حلوایی پختهیک و نیم لیوان
نمکنصف قاشق چایخوری

طرز تهیه نان خرفه

مرحله ۱: آماده‌سازی کدو حلوایی

ابتدا کدو حلوایی را خوب بشویید و آن را به تکه‌های کوچک برش دهید، سپس تکه‌های کدو را در قابلمه‌ای بریزید و آب کافی اضافه کنید تا کاملاً پوشیده شوند. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید کدوها بپزند. در ده دقیقه آخر پخت، چند قاشق شکر به کدوها اضافه کنید تا طعم ملایمی به آن‌ها ببخشد، چرا که در این دستور پخت از شکر به عنوان یکی از مواد اصلی استفاده نمی‌شود.

مرحله ۲: پوره کردن کدو حلوایی

پس از اینکه کدوها به خوبی پخته و نرم شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید کمی خنک شوند، سپس با استفاده از گوشتکوب یا دستگاه پوره‌ساز، کدوهای پخته را به صورت پوره درآورید. میزان پوره مورد نیاز برای این دستور پخت یک و نیم لیوان است.

مرحله ۳: آماده‌سازی خمیر

در یک کاسه بزرگ، آردها را با هم مخلوط کنید، ابتدا آرد گندم و آرد برنج را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید، سپس وسط مخلوط آرد، یک گودی ایجاد کرده و پوره کدو حلوایی، نمک، بیکینگ پودر و پودر خرفه را در آن بریزید.

مرحله ۴: ورز دادن خمیر

با استفاده از دست‌هایتان، مواد را به آرامی با یکدیگر ورز دهید. در این مرحله نیازی به ورز دادن زیاد خمیر نیست، فقط کافی است تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و خمیری یکدست به دست آید. اگر خمیر بیش از حد سفت شد، کمی پوره کدو حلوایی اضافه کنید تا به بافت نرم و قابل شکل‌دهی برسید.

مرحله ۵: استراحت خمیر

خمیر آماده شده را در کاسه‌ای قرار دهید و روی آن را با نایلون و پارچه بپوشانید. خمیر را برای حدود یک ساعت در دمای اتاق قرار دهید تا استراحت کند. این کار باعث می‌شود خمیر بهتر عمل آمده و نان نهایی بافت بهتری داشته باشد.

مرحله ۶: باز کردن خمیر

پس از استراحت خمیر، از آن به اندازه یک قاشق غذاخوری بردارید و روی سطح آردپاشی شده قرار دهید. با استفاده از وردنه، خمیر را به آرامی باز کنید تا به شکل دایره‌های نازک درآید. اطمینان حاصل کنید که خمیر به اندازه کافی نازک باشد تا حرارت به خوبی به تمام قسمت‌های آن نفوذ کند.

مرحله ۷: پخت نان

تابه‌ای مناسب انتخاب کرده و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید داغ شود، سپس خمیر نازک شده را در تابه قرار دهید و بگذارید تا نان پخته شود و حباب‌های کوچکی روی سطح آن ظاهر شوند.

مرحله ۸: پف کردن نان

پس از اینکه یک طرف نان پخت، آن را برگردانید، سپس نان را مستقیماً روی شعله گاز قرار دهید تا کمی پف کند و لایه‌های نان از هم جدا شوند. این کار باعث می‌شود نان طعم و بافت بهتری پیدا کند.

مرحله ۹: نگهداری نان

نان‌های پخته شده را درون پارچه تمیزی قرار دهید تا گرم بمانند. پس از اینکه نان‌ها کمی خنک شدند، آن‌ها را درون نایلون یا سفره قرار دهید تا تازه بمانند. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از آرد برنج، نان در صورت قرار گرفتن در دمای محیط ممکن است خشک شود، بنابراین بهتر است آن‌ها را در مکانی خنک و به دور از هوا نگهداری کنید.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : جمعه 11 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.