طرز تهیه شله مشهدی

طرز تهیه شله مشهدی برای 4 نفر طرز تهیه شله مشهدی برای 20 نفر طرز تهیه شله مشهدی برای ۱۰ نفر طرز تهیه شله مشهدی برای 5 نفر طرز تهیه شله مشهدی برای 500 نفر طرز تهیه شله مشهدی برای ۳۰ نفر طرز تهیه شله مشهدی برای دو نفر طرز تهیه شله مشهدی مجلسی

شله مشهدی از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی شهر مشهدی است که شباهت زیادی به حلیم دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شله مشهدی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت سر دست گوسفندی۵۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
بلغور۲۰۰ گرم
نخود۱۵۰ گرم
ماش¼ پیمانه
لوبیا چیتی½ پیمانه
لوبیا قرمز½ پیمانه
برنج۱ پیمانه
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
جوز هندی½ قاشق چایخوری
روغن مایع، نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه شله مشهدی

مرحله اول

برای تهیه شله مشهدی مجلسی در ابتدای کار نخود را به همراه لوبیا چیتی و لوبیا قرمز می شوییم تا گرد غبار شان گرفته شود، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم و روی آن ها آب سرد اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۱۲ ساعت درون آب سرد بمانند تا خیس بخورند. در ادامه برای این که نفخ حبوبات بهتر گرفته شود، طی این زمان چندین بار آب آن ها را عوض می کنیم و مجددا آب سرد می ریزیم.

مرحله سوم

حالا پس از گذشت این زمان گوشت را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به ۴ قسمت تقسیم می کنیم و درون قابلمه حاوی گوشت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری فلفل سیاه و نمک به گوشت اضافه می کنیم و تا اندازه ای که روی گوشت را بگیرد آب اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم گوشت به مدت ۳ ساعت به طور کامل بپزد.

مرحله پنجم

حالا حبوبات را آبکشی می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم حبوبات درون آب جوش بمانند تا کاملا بپزند.

مرحله ششم

در این مرحله زمانی که حبوبات نیم پز شدند، بلغور را به آن اضافه می کنیم. در ادامه ماش و عدس را می شوییم تا گرد غبار شان شسته شود، سپس به حبوبات اضافه می کنیم. در ادامه برنج را می شوییم.

مرحله هفتم

حالا برنج را پس از جوش آمدن به قابلمه حاوی حبوبات اضافه می کنیم، سپس به صورت مداوم هم می زنیم تا مواد ته نگیرند. در ادامه گوشت را از قابلمه خارج می کنیم، سپس استخوان آن را جدا می کنیم و ریش ریش می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله زمانی که شله مشهدی لعاب پبدا کرد و حبوبات کاملا پخته شدند، گوشت ریش ریش را به آن اضافه می کنیم، سپس نمک را به همراه فلفل سیاه، پودر دارچین و جوز هندی به شله اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله نهم

حالا حرارت را بسیار ملایم می کنیم و درب قابلمه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم شله همانند برنج به مدت ۱ ساعت دم بکشد تا کش دار شود. در ادامه پس از گذشت این زمان شله مشهدی را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله دهم

در نهایت شله مشهدی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس بسته به سلیقه خود مقداری خورشت قیمه به عنوان تزئین روی آن می ریزیم. در آخر شله مشهدی را به همراه نان تازه سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : شنبه 9 بهمن 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.