طرز تهیه شله ماش

طرز تهیه شله ماش بدون گوشت طرز تهیه شله ماش هراتی طرز تهیه شله ماشکی شیرازی طرز تهیه شله ماش لری طرز تهیه شله ماش اصفهان طرز تهیه شله ماش افغانی طرز تهیه شله افغانی

شله ماش از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که معمولا به صورت نذری و با حجم زیاد تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شله ماش در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۱ و نیم پیمانه
ماش۱ پیمانه
نمک۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه¼ قاشق چایخوری
زردچوبه½ قاشق چایخوری
آببه مقدار کافی
پیاز۴ عدد بزرگ
سیر۴ حبه
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه شله ماش

مرحله اول

برای تهیه شله ماش سنتی ابتدای کار برنج را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

حالا ماش را می شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم ماش به مدت ۹۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا کاملا پخته و نرم شود.

مرحله سوم

در این مرحله پوست پیاز و سیر را جدا می کنیم، سپس می شوییم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی نازک برش می زنیم و سیر را به صورت ورقه ای خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و بلافاصله سیر را اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم سیر کاملا سرخ و طلایی شود. در ادامه پیاز را درون همان تابه که سیر را سرخ کردیم اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله زمانی که پیاز کاملا سرخ و طلایی شد حرارت را خاموش می کنیم. در ادامه برنج را آبکش می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس برنج را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و به مقداری کافی به آن آب اضافی می کنیم.

مرحله ششم

حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. در ادامه ماش را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس به برنج اضافه می کنیم و هم می زنیم. حالا نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در نهایت نصف پیاز داغ را درون شله ماش می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم روی حرارت جوش بزند تا جا بیوفتد. در ادامه شله ماش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه پیاز داغ و سیر داغ تزئین می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : جمعه 20 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.