طرز تهیه ترش واش

سبزی ترش واش شامل چیست ترش واش به انگلیسی خورش ترش واش لنگرود روش پخت خورش ترش واش ترش تره مازندرانی

ترش واش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده شمال کشورمان است که با مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ترش واش در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه و ران مرغ۴۰۰ گرم
سبزی معطر۵۰۰ گرم
بادمجان۵ عدد
پیاز۱ عدد بزرگ
سیر۵ حبه
رب انار ترش یا ملس۲ قاشق غذاخوری
آبغوره یا آب نارنج۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۷ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
زردچوبه و نمکبه مقدار کافی

طرز تهیه ترش واش

مرحله اول

برای تهیه ترش واش خوشمزه در ابتدای کار سبزی معطر (ترش واش، گشنیز، تره و نعنا) را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی آن کاملا خارج شود. در ادامه سبزی معطر را روی تخته گوشت قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا سبزی معطر را به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم تابه به خوبی گرم شود. در ادامه سبزی معطر را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا آب اضافی آن کشیده شود.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری روغن مایع به سبزی اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا سبزی کاملا سرخ شود. در ادامه ۳ عدد گوجه فرنگی را می شوییم، سپس پوست آن ها را جدا می کنیم و به ۴ قسمت تقسیم می کنیم.

مرحله چهارم

حالا گوجه فرنگی را درون غذاساز می ریزیم، سپس میکس می کنیم تا کاملا پوره شوند. در ادامه پوست سیر و پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و سیر را به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس نمک و زردچوبه را به روغن اضافه می کنیم. در ادامه سینه و ران مرغ را درون تابه قرار می دهیم و دو طرف آن را کاملا سرخ می کنیم.

مرحله ششم

حالا سینه و ران مرغ سرخ شده را از تابه خارج می کنیم، سپس پیاز نگینی را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه سیر را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود.

مرحله هفتم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به سیر و پیاز اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ باز کند. در ادامه پوره گوجه فرنگی را درون قابلمه می ریزیم و هم می زنیم تا آب اضافه گوجه فرنگی تبخیر شود.

مرحله هشتم

زمانی که پوره گوجه فرنگی به روغن افتاد، سبزی سرخ شده را به آن اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه به اندازه کافی آب اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا خورش به غلظت دلخواه برسد.

مرحله نهم

در این مرحله رب انار ترش یا ملس را به همراه آبغوره به خورش اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه نمک خورش را اندازه می کنیم، سپس تکه های مرغ را درون خورش قرار می دهیم و مقداری زعفران روی گوشت مرغ می ریزیم.

مرحله دهم

حالا درب قابلمه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم خورش به مدت ۲ تا ۳ ساعت جوش بزند تا جا بیوفتد. در ادامه بادمجان ها را می شوییم و پوست آن ها را جدا می کنیم، سپس به صورت ورقه ای برش می زنیم و مقداری نمک روی آنها می پاشیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله اجازه می دهیم بادمجان ها به مدت ۱ ساعت استراحت کنند تا تلخی آن ها کاملا گرفته شود. در ادامه پس از گذشت این زمان بادمجان ها را با آب ولرم می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی آنها کشیده شود.

مرحله دوازدهم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه ورقه های بادمجان را درون تابه قرار می دهیم و به طور کامل سرخ می کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله گوجه فرنگی های باقیمانده را می شوییم، سپس به ۲ قسمت تقسیم می کنیم و درون همان تابه که بادمجان را سرخ کردیم کاملا سرخ می کنیم. در ادامه ۱۵ دقیقه آخر پخت خورش، بادمجان ها و گوجه فرنگی ها را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهاردهم

در نهایت اجازه می دهیم مزه ها با هم ترکیب شوند. در ادامه پس از گذشت ۱۵ دقیقه حرارت را خاموش می کنیم، سپس خورش ترش واش را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه پلو زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 4 فروردین 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.