طرز تهیه گراتن اسفناج

طرز تهیه گراتن اسفناج و قارچ گراتن اسفناج و قارچ و سیب زمینی گراتن اسفناج رزا منتظمی گراتن اسفناج و بادمجان گراتن اسفناج و پاستا

گراتن اسفناج یکی از انواع غذاهای خوشمزه رستورانی است که برای پیش غذا نیز مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گراتن اسفناج در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۳ تا ۴ عدد
پیاز۲ عدد متوسط
سویا۱ لیوان
قارچ۳۰۰ گرم
فلفل دلمه ای رنگی۱ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
اسفناج۳۰۰ گرم
پنیر پیتزا۵۰۰ گرم
گوجه فرنگی گیلاسی۵ تا ۶ عدد
پودر هل و پودر تخم گشنیزهر کدام ½ قاشق مرباخوری
پودر زیره سبز و پودر آویشنهر کدام ½ قاشق مرباخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
مواد لازم برای سس سفید
شیر۱ لیوان
آرد۲ قاشق غذاخوری
کره۳۰ گرم

طرز تهیه گراتن اسفناج

مرحله اول

برای تهیه گراتن اسفناج به روش مجلسی در ابتدای کار پوست سیب زمینی ها را جدا می کنیم و پس از شستن به صورت ورقه ای خرد می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و به اندازه ای که روی سیب زمینی را بگیرد آب اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا مقداری نمک به قابلمه اضافه می کنیم و آنرا روی حرارت زیاد قرار داده، سپس اجازه می دهیم سیب زمینی درون آب جوش بماند تا آب پز شود. در ادامه سویا را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح سویا آب گرم اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم سویا درون آب گرم بماند تا خیس خورده و نرم شود. زمانی که حجم سویا دو برابر شد، آنرا درون آبکش می ریزیم و پس از آبکشی اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در این فاصله اسفناج را می شوییم و درون آبکش قرار می دهیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه آب اضافی اسفناج خارج شود، آنرا به صورت ریز خرد می کنیم. زمانی که سیب زمینی پخت، آنرا درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس اجازه می دهیم کاملا خنک شود.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و پیاز خرد شده را به همراه مقداری روغن مایع به تابه می افزاییم و کمی تفت می دهیم تا پیاز سبک شود.

مرحله ششم

پس از اینکه پیاز شیشه ای شد، مقداری زردچوبه به تابه اضافه کرده و تفت دادن را ادامه می دهیم تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. در ادامه پس از اینکه آب اضافی سویا به طور کامل خارج شد، آنرا به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله پودر زیره سبز را به همراه پودر هل و پودر تخم گشنیز به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی سویا و ادویه ها از بین برود. در همین حین فلفل دلمه ای را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله هشتم

حالا فلفل دلمه ای را به همراه رب گوجه فرنگی به تابه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی به طور کامل از بین برود. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم.

مرحله نهم

در این مرحله اسفناج را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا آب اضافی آن کشیده شده و کمی تغییر رنگ دهد، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. حالا به سراغ آماده کردن سس بشامل می رویم.

مرحله دهم

برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و آرد را به آن اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه کره را به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم ذوب شود.

مرحله یازدهم

پس از اینکه کره ذوب شد، آنرا به همراه آرد کمی تفت می دهیم تا با هم ترکیب شوند، سپس شیر را به تدریج به تابه اضافه می کنیم و به صورت مداوم مواد را مخلوط می کنیم تا از گلوله شدن آرد جلوگیری شود.

مرحله دوازدهم

پس از اینکه مواد درون تابه یکدست شدند، مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا سس به غلظتی کمی روان تر از غلظت فرنی برسد، سپس تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله یک ظرف مناسب فر مانند پیرکس انتخاب کرده و کف و دیواره های آنرا با ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع چرب می کنیم، سپس فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا به طور کامل گرم شود.

مرحله چهاردهم

حالا یک لایه از سیب زمینی های ورقه ای در کف ظرف می چینیم، سپس مقداری از مخلوط اسفناج را روی لایه سیب زمینی می ریزیم و آنرا به صورت یکدست پخش می کنیم. در ادامه چند قاشق سس بشامل به صورت پخش روی لایه اسفناج می ریزیم.

مرحله پانزدهم

در این مرحله روی سس بشامل را با پنیر پیتزا کاور می کنیم و برای طعم بهتر مقداری پودر آویشن روی پنیر پیتزا می پاشیم. در ادامه مواد را به همین ترتیب به صورت لایه ای درون ظرف می ریزیم تا تمام شوند.

مرحله شانزدهم

حالا روی مواد را با یک لایه پنیر پیتزا به طور کامل کاور می کنیم، سپس گوجه های گیلاسی را از وسط نصف کرده و به سلیقه خود روی پنیر پیتزا می چینیم. در ادامه روی ظرف را با یک لایه فویل آلومینیومی می پوشانیم.

مرحله هفدهم

در این مرحله روی فویل چند سوراخ ایجاد می کنیم، سپس ظرف را در طبقه وسط فر قرار می دهیم. توجه داشته باشید که چون تمام مواد را از قبل پخته ایم، نیاز نیست گراتن زمان زیادی درون فر بماند و حدود ۲۰ دقیقه کافی است.

مرحله هجدهم

پس از گذشت این زمان، ورق فویل را از روی ظرف بر می داریم و مجددا ظرف را درون فر قرار می دهیم. حالا گریل را روشن کرده و اجازه می دهیم پنیر روی گراتن به مدت ۳ تا ۵ دقیقه طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله نوزده

در نهایت زمانی که پنیر پیتزا طلایی شد، ظرف را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم گراتن کمی از حرارت بیفتد، سپس آنرا برش می زنیم. در آخر گراتن اسفناج را درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه سس دلخواه سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.