طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دلمه برگ مو در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لپه۱۰۰ گرم
برنج۲ لیوان
پیاز۱ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
سبزی دلمه۲۰۰ گرم
زرشک۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه سبز۳ قاشق غذاخوری
برگ موبه مقدار کافی
آلو بخارابه مقدار کافی
گوجه سبزبه مقدار کافی
آبغورهبه مقدار کافی
فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
نمک و فلفل قرمزبه مقدار کافی
مواد لازم چاشنی دلمه
آب جوش۱ لیوان
آبغوره۱ لیوان
رب انار ملس۱ قاشق غذاخوری
عصاره مرغ۱ عدد
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله اول

برای تهیه دلمه برگ مو خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان لپه را آبکشی می کنیم.

مرحله دوم

حالا لپه را درون یک قابلمه مناسب ریخته و ۲ لیوان آب به آن اضافه می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده تا آب درون قابلمه جوش بیاید. زمانی که آب جوش آمد حرارت را کم کرده و کف روی آب را با قاشق جمع می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه کف را دور ریخته و درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم تا لپه کاملا پخته و نرم شود. پس از گذشت این زمان لپه را آبکشی کرده و درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش کاملا خارج شود، سپس برنج را می شوییم.

مرحله چهارم

حالا برنج را به همراه مقداری نمک درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای که یک بند انگشت روی سطح برنج را بگیرد به قابلمه آب اضافه کرده و آنرا روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب درون قابلمه کاملا تبخیر شود.

مرحله پنجم

در ادامه سبزی دلمه (پیازچه، مرزه، شوید، نعناع، جعفری و ترخون) را شسته و درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود. پس از گذشت ۸ تا ۱۲ دقیقه در صورتی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم آب اضافی برنج کاملا کشیده شود. در ادامه سبزی دلمه را به صورت ریز خرد کرده و کنار می گذاریم، سپس پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله پیاز را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت چرخ کرده را به تابه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ داده و کاملا سرخ شود. حالا مقداری زردچوبه به تابه می افزاییم.

مرحله هشتم

در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا ادویه ها سرخ شوند. حالا رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی از بین برود.

مرحله نهم

در این مرحله سبزی دلمه را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا عطر سبزی آزاد شود، سپس برنج را به تابه اضافه کرده و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم. حالا گوجه سبز را شسته و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دهم

در ادامه گوجه سبز خرد شده را به همراه رب گوجه سبز به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. حالا آلو بخارا و زرشک را شسته، سپس هسته های آلو را جدا کرده و به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله آلو بخارا و زرشک را به تابه اضافه کرده و مجددا مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند. در ادامه مقداری آبغوره به تابه اضافه کرده، سپس مخلوط می کنیم و پس از گذشت ۵ دقیقه تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله دوازدهم

حالا برگ موها را شسته و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای که روی برگ ها را بگیرد به قابلمه آب جوش اضافه کرده و اجازه می دهیم برگ ها درون آب جوش بمانند تا کاملا نرم شده و تغییر رنگ بدهند.

مرحله سیزدهم

زمانی که برگ موها تغییر رنگ دادند، آنها را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان کشیده شود. حالا یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم و درون قابلمه تعدادی از برگ موها را به عنوان ته دیگ قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله یک برگ دلمه روی سطح کار قرار داده و مقداری از مواد میانی درون آن می ریزیم و به صورت سیگاری رول می کنیم. حالا دلمه های رول شده را به صورت مرتب درون قابلمه چیده و لا به لای لایه ها تعدادی آلو سبز می گذاریم.

مرحله پانزدهم

حالا به همین تریب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند. در ادامه به سراغ درست کردن چاشنی دلمه می رویم، برای این منظور عصاره مرغ را درون آب جوش حل کرده، سپس آبغوره، رب انار و روغن مایع را به آن اضافه می کنیم.

مرحله شانزدهم

در ادامه سس را مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب شود، سپس به صورت پخش درون قابلمه روی دلمه ها می ریزیم. توجه داشته باشید سس می بایست یک سوم حجم قابلمه را فرا گیرد. حالا یک جسم سنگین روی دلمه قرار می دهیم.

مرحله هفدهم

در این مرحله درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه می گذاریم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم دلمه ها روی حرارت بماند تا کاملا پخته شوند.

مرحله هجدهم

زمانی که سس چاشنی تبخیر شد و دلمه ها کاملا پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در نهایت دلمه ها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس به همراه پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : شنبه 15 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.