طرز تهیه گردو پلو

طرز تهیه گردو پلو با مرغ طرز تهیه گردو پلو همدانی طرز تهیه رشته پلو با گردو گردو پلو با گوشت چرخ کرده گردو پلو غذای کجاست طرز تهیه گردو پلو با گوشت

گردو پلو یکی از انواع غذاهای اصیل و قدیمی ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گردو پلو در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مغز گردو۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
روغن مایع و کرهبه مقدار کافی
زرشک½ فنجان
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه گردو پلو

مرحله اول

برای تهیه گردو پلو مجلسی در ابتدای کار مغز گردوها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس درون یک کاسه حاوی آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه درون آب بمانند تا خیس بخورند و نرم شوند.

مرحله دوم

حالا گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت می ریزیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست ۱ عدد پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز رنده شده را از صافی رد می کنیم تا آب اضافی آن گرفته شود. در ادامه پیاز را به همراه مقداری زعفران دم کرده، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم و ورز می دهیم.

مرحله چهارم

حالا روی مواد گوشتی را با سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال بماند و استراحت کند. در ادامه پوست پیاز باقی مانده را جدا می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله گردو را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی آن خارج شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع و کره درون آن می ریزیم و پیاز را اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه گردو را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی گردو گرفته شود، سپس زرشک را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله زعفران دم کرده را به مخلوط گردو اضافه می کنیم و هم می زنیم، سپس حرارت را خاموش می کنیم. در ادامه یک قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا ۱ قاشق چایخوری نمک به آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج را می شوییم و به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند.

مرحله نهم

در این مرحله زمانی که پخت اولیه برنج انجام شد و اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس برنج درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. در ادامه درون قابلمه مقداری روغن مایع می ریزیم.

مرحله دهم

حالا ته دیگ دلخواه را درون قابلمه فیکس می کنیم، سپس مقداری از برنج درون قابلمه می ریزیم و از مخلوط گردو روی برنج به صورت پخش اضافه می کنیم. در ادامه به همین ترتیب لابه لای برنج مخلوط گردو می ریزیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله دوازدهم

حالا مایه گوشت را از یخچال خارج می کنیم، سپس مقداری از آن را بر می داریم و گوشت را به صورت قلقلی فرم می دهیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه گوشت های قلقلی را درون تابه قرار می دهیم و کاملا سرخ می کنیم، سپس پس از گذشت ۴۵ دقیقه گردو پلو را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله چهاردهم

حالا گردو پلو را درون قابلمه مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه گردو پلو را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و گوشت های قلقلی را روی آن قرار می دهیم، سپس به همراه ماست سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 16 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.