طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی

طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی کلوچه کدو حلوایی بدون فر

کلوچه کدو حلوایی یکی از انواع شیرینی ها ساده و خوشمزه بین المللی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۳ تا ۴ لیوان
پوره کدو حلوایی⅔ لیوان
شیر⅔ لیوان
نمک۱ پنس
پودر دارچین½ قاشق چایخوری
جوز هندینوک قاشق چایخوری
شکر۱ لیوان سر خالی
خمیر مایه فوری۲ قاشق مرباخوری
کره۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
آب ولرم¼ لیوان
مواد لازم برای مواد میانی کلوچه
پودر مغز گردو½ پیمانه
شکر۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین و جوز هندیبه مقدار کافی
پوره کدو حلوایی۲ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای رمال کلوچه
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
روغن مایع۱ قاشق چایخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه کدو حلوایی مجلسی ابتدای کار کدو حلوایی را می شوییم، سپس به صورت تکه های درشت خرد می کنیم. در ادامه کدو حلوایی را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم، سپس ۳ قاشق غذاخوری آب درون قابلمه می ریزیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کدو حلوایی کاملا پخته و نرم شود. در ادامه گوشت کدو حلوایی را از پوست آن جدا می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با گوشت کوب برقی له می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله ۱ قاشق غذاخوری شکر را به همراه خمیر مایه به آب ولرم اضافه می کنیم، سپس کمی هم می زنیم و روی آن را با در پوش می پوشانیم. در ادامه اجازه می دهیم خمیر مایه به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا به عمل بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله شیر را به همراه مابقی شکر و کره درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم مخلوط شیر روی حرارت بماند تا کره حل شود، سپس حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم مخلوط شیر با دمای محیط کاملا هماهنگ شود. در ادامه پس از گذشت ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل آمده را درون یک ظرف بزرگ می ریزیم، سپس تخم مرغ را به همراه پودر دارچین و جوز هندی به خمیر مایه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله پوره کدو حلوایی را به همراه مخلوط شیر به خمیر مایه اضافه می کنیم، سپس در حد مخلوط شدن هم می زنیم. در ادامه آرد را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و کنترل شده به مخلوط پوره کدو حلوایی اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا زمانی که خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم. در ادامه خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست که حالت کشسانی دارد حاصل شود.

مرحله ششم

در این مرحله درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را چانه می گیریم و درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و خمیر را در یک جای گرم قرار می دهیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. در همین حین مواد میانی را آماده می کنیم، برای این منظور مغز گردو را با گوشت کوب می کوبیم تا کاملا پودر شود، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله هشتم

در این مرحله پوره کدو حلوایی را به همراه گلاب، شکر، پودر دارچین و جوز هندی به مغز گردو اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه پس از گذشت ۱ ساعت خمیر را ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود.

مرحله نهم

حالا کف سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیر را به چانه های یکسان تقسیم می کنیم و مقداری از مواد میانی در وسط خمیر ها می ریزیم. در ادامه خمیر را مجددا چانه می کنیم، سپس به دلخواه طرح می دهیم.

مرحله دهم

در این مرحله خمیر ها را درون سینی فر قرار می دهیم، سپس روی آن ها را می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند. در ادامه فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم و اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود.

مرحله یازدهم

حالا زرده تخم مرغ را به همراه روغن مایع، زعفران دم کرده و شیر مخلوط می کنیم، سپس برس را به آن آغشته می کنیم و روی خمیر ها رومال می کنیم. در ادامه به دلخواه مقداری کنجد روی آن ها به صورت پخش می پاشیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله سینی را به همراه یک کاسه آب جوش درون فر قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم کلوچه ها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. در ادامه پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج می کنیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت اجازه می دهیم کلوچه ها کاملا خنک شود، سپس از سینی خارج می کنیم. در آخر کلوچه ها را درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و پس از تزیین به همراه چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 13 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.