طرز تهیه پلو شاه عباسی

طرز تهیه پلو شاه عباسی طرز تهیه پلو شاه پسند قیمه لا پلو شاه عباسی قیمه لا پلو نی نی سایت قیمه لا پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه قیمه لا پلو دونفره طرز تهیه شاه پلو باکو طرز تهیه قیمه پلو عربی غذای شاه عباسی چیست

پلو شاه عباسی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که اسم دیگر آن قیمه لاپلو می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو شاه عباسی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
لپه۱ پیمانه
برنج۴ پیمانه
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۲ تکه
پودر گل محمدی۱ قاشق چایخوری
عرق هل۳ قطره
آب جوشبه مقدار کافی
پودر لیمو عمانیبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه پلو شاه عباسی

مرحله اول

برای تهیه پلو شاه عباسی خوشمزه در ابتدای کار لپه را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لپه به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در طی این مدت آب درون کاسه را چند مرتبه تعویض می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله لپه خیس خورده را آبکشی می کنیم، سپس درون یک قابلمه حاوی آب اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه می دهیم لپه درون آب جوش بماند تا نیم پز شود. حالا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سبک و طلایی شود. حالا گوشت را به صورت مکعبی یکسان خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. حالا پودر گل محمدی را به همراه چوب دارچین و عرق هل به همراه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه ادویه ها را تفت می دهیم تا عطر آنها آزاد شود، سپس به اندازه ای که روی گوشت را بگیرد آب اضافی کرده و اجازه می دهیم گوشت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته و آب اضافی اش تبخیر شود. حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و رب گوجه فرنگی را به آن می افزاییم. در ادامه رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین رفته و کاملا سرخ شود، سپس لپه نیم پز شده را آبکشی کرده و به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا لپه را به ۵ دقیقه تفت می دهیم، سپس زعفران دم کرده را به تابه می افزاییم. در ادامه مخلوط لپه را به قابلمه حاوی گوشت اضافه کرده و هم می زنیم و اجازه می دهیم خورش کاملا پخته و آب اضافی اش کشیده شود.

مرحله هشتم

پس از گذشت ۲ ساعت پودر لیمو عمانی را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند. در این فاصله یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله نهم

زمانی که آب جوش آمد برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن صورت گیرد. پس از گذشت این زمان پخت اولیه برنج را تست می کنیم.

مرحله دهم

برای این منظور یک دانه برنج را بین دو انگشت له کرده، زمانی که اطراف دانه برنج نرم و مغز آن کمی سفت بود، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب ریخته و ته دیگ دلخواهمان را درون آن فیکس می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم و مقداری از مواد خورش به صورت پخش روی برنج اضافه می کنیم. در ادامه به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن می گذاریم، سپس اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد. پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله سیزدهم

در ادامه پلو را مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس پلو را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به دلخواه تزیین می کنیم. در نهایت پلو شاه عباسی را به همراه سالاد شیرازی و دوغ سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 6 تیر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.