طرز تهیه نان حلوایی

طرز تهیه نان حلوایی تالش طرز تهیه نان حلوایی اردبیل طرز تهیه نان قیفی برای حلوا طرز تهیه نان زرین تالشی نان حلوایی تشریفات قیمت نان حلوایی

نان حلوایی یکی از انواع نان های خوشمزه خاورمیانه است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان حلوایی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم نان حلوایی
آرد۵ لیوان
کره۱۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ و ¼ لیوان
شکر۸ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ و نیم قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
وانیل½ قاشق چایخوری
مواد لازم میانی نان
آرد۱ و نیم لیوان
روغن مایع½ لیوان
کره۵۰ گرم
شکر۱ لیوان
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
مواد لازم رومال
ماست۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
زردچوبه یا زعفران دم کردهبه مقدار کافی
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان حلوایی

مرحله اول

برای تهیه نان حلوایی ساده ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج می کنیم، سپس در فضای آشپزخانه قرار می دهیم و اجازه می دهیم کره با دمای محیط هماهنگ شده و به طور کامل نرم شود.

مرحله دوم

حالا آرد را درون الک می ریزیم، سپس ۳ مرتبه الک می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه خمیر مایه را به همراه تخم مرغ و شکر به آرد اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سوم

در این مرحله شیر را به تدریج به آرد اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا خمیر درون کاسه جمع شود. در ادامه خمیر به دست آمده را حدود ۲۰ دقیقه ورز می دهیم، سپس کره را به همراه نمک و وانیل به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر را ورز می دهیم تا کره کاملا جدب خمیر شود و خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس خمیر را در یک جای گرم قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم خمیر به مدت ۲ ساعت استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود. در همین حین مواد میانی نان را آماده می کنیم، برای این منظور ابتدا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

حالا روغن و کره را درون تابه می ریزیم، سپس اجازه می دهیم کره ذوب شود. در ادامه آرد را درون الک می ریزیم، سپس درون تابه الک می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود.

مرحله هفتم

در این مرحله زعفران دم کرده را به همراه شکر به آرد اضافه می کنیم، سپس به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم تا حلوا آماده شود. در ادامه خمیر را به ۳ تا ۴ قسمت یکسان تقسیم می کنیم و چانه می گیریم یا اینکه می توانیم یک نان بزرگ درست کنیم.

مرحله هشتم

حالا روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم، سپس چانه ها را روی سطح کار قرار می دهیم و با وردنه به قطر نیم سانتی متر به صورت گرد باز می کنیم. در ادامه به اندازه یک پرتقال از مایه میانی یا همان حلوا بر می داریم.

مرحله نهم

در این مرحله حلوا را روی یک سمت خمیر قرار می دهیم، سپس نصف خمیر را با حلوا می پوشانیم. در ادامه سمت دیگر خمیر را روی حلوا بر می گردانیم، سپس لبه های خمیر را با فشار دست فیکس می کنیم.

مرحله دهم

حالا لبه های خمیر را به دلخواه طرح می دهیم، سپس با کمک چنگال روی سطح خمیر را سوراخ های ریزی ایجاد می کنیم. در ادامه برای مواد رومال زرده تخم مرغ را از سفیده تخم مرغ جدا می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله ماست را به همراه زعفران دم کرده و روغن مایع به زرده تخم مرغ اضافه می کنیم، سپس با چنگال هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

حالا اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. در ادامه برس را به مواد رومال آغشته می کنیم، سپس روی خمیر می مالیم و مقداری کنجد به صورت پخش روی آن می پاشیم. در ادامه سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله نان را درون سینی قرار می دهیم، سپس سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم نان به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا بپزد. در ادامه پس از گذشت این زمان گریل را روشن می کنیم.

مرحله چهاردهم

در نهایت اجازه می دهیم نان به مدت ۳ تا ۴ دقیقه گریل شده تا روی نان طلایی و خوشرنگ شود. در آخر پس از گذشت این زمان نان حلوایی را از فر خارج می کنیم و پس از اینکه کمی خنک شد، برش زده و سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : شنبه 20 فروردین 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.