طرز تهیه شامی پوک

طرز تهیه شامی پوک بابلی طرز تهیه شامی پوک با سیب زمینی طرز تهیه شامی پوک با نخود طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده طرز تهیه شامی پوک با مرغ

شامی پوک یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه شمال کشورمان است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی پوک در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لپه۱ و نیم لیوان
نخود¾ پیمانه
لوبیا سفید¾ پیمانه
گوشت یا مرغ۳۰۰ گرم
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پیاز۲ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
تخم مرغ۲ عدد
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی پوک

مرحله اول

برای تهیه شامی پوک خوشمزه در ابتدای کار لپه را به همراه نخود و لوبیا سفید می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۱۲ ساعت درون آب بمانند تا خیس بخورند.

مرحله دوم

حالا برای این که نفخ حبوبات بهتر گرفته شود در طی این مدت چند مرتبه آب آنها را عوض می کنیم. در ادامه پس از گذشت این زمان حبوبات را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی شان خارج شود، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت را به تکه های مکعبی خرد می کنیم، سپس به حبوبات اضافه می کنیم. در ادامه پوست سیب زمینی و پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت کامل درون قابلمه حاوی حبوبات و گوشت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا به اندازه ای که روی مواد را بگیرد آب اضافه می کنیم و پس از آن قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم مواد به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت بمانند تا مواد کاملا پخته و نرم شوند و آبشان کشیده شود.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از گذشت این زمان گوشت را از مواد جدا می کنیم، سپس ریش ریش می کنیم و مابقی مواد را با گوشت کوب می کوبیم تا کاملا له شوند. در ادامه گوشت را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

حالا تخم مرغ را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مایه شامی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس به اندازه کافی روغن می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله با دست مرطوب مقداری از مایه  شامی بر می داریم، سپس در دست فرم می دهیم و در مرکز آن را حفره ایجاد می کنیم. در ادامه شامی را درون تابه قرار می دهیم تا یک طرف آن سرخ شود، سپس آنرا بر می گردانیم.

مرحله هشتم

در نهایت اجازه می دهیم طرف دیگر شامی کاملا سرخ شود، سپس از تابه خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان کشیده شود. در آخر شامی ها را به همراه نان، خیارشور و گوجه فرنگی سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.