طرز تهیه شامی جنوبی

طرز تهیه شامی جنوبی , دستور پخت شامی کباب به روش جنوبی

شامی جنوبی یکی از انواع غذاهای محبوب در شهرهای جنوبی کشورمان است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی جنوبی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
نخود½ لیوان
لوبیا چیتی½ لیوان
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
تخم مرغ۳ عدد
ترخون خشک۱ قاشق سوپخوری
مرزه خشک۱ قاشق مرباخوری
آرد سوخاری⅓ لیوان
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی جنوبی

مرحله اول

برای تهیه شامی جنوبی به روش سنتی ابتدای کار نخود را به همراه لوبیا چیتی می شوییم، سپس درون یک کاسه مناسب حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم حبوبات به مدت ۶ ساعت درون آب بمانند تا خیس بخورند.

مرحله دوم

برای این که نفخ حبوبات بهتر گرفته شود، در طی این مدت آب آن را چند مرتبه عوض می کنیم. در ادامه پس از گذشت این زمان گوشت را به صورت خورشتی خرد می کنیم، سپس حبوبات را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به ۲ قسمت تقسیم می کنیم. در ادامه حبوبات را به همراه گوشت خرد شده و پیاز درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و ۴ لیوان آب به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا درب قابلمه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم گوشت و حبوبات به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب جوش بمانند تا کاملا پخته شوند. در ادامه پس از گذشت این زمان آب اضافی گوشت و حبوبات را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله گوشت را به همراه حبوبات و پیاز درون غذاساز می ریزیم، سپس میکس می کنیم تا مواد کاملا مخلوط و له شوند و پس از آن درون یک کاسه بزرگ می ریزیم. در ادامه تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد شامی می افزاییم.

مرحله ششم

حالا آرد سوخاری را به همراه مرزه خشک و ترخون خشک به مایه شامی اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بر می داریم و به شکل دلخواه فرم داده و درون تابه قرار می دهیم. پس از آن دو طرف آن را به صورت یکدست سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

به همین صورت تمام مایه شامی را سرخ می کنیم. در ادامه شامی ها را از روغن خارج کرده و روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان سرو می کنیم.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : جمعه 30 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.