طرز تهیه سیب پلو

طرز تهیه سیب پلو با شوید طرز تهیه سیب پلو قرمز طرز تهیه سیب پلو کته طرز تهیه سیب پلو با گوجه طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی با مرغ سیب پلو شیرازی طرز تهیه سیب پلو با گوشت چرخ کرده سیب پلو کرمانشاهی دونفره

سیب پلو یکی از انواع غذاهای ساده و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به کرمانشاه می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سیب پلو در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
سینه و ران مرغ۴۰۰ گرم
سیر۲ حبه
پیاز۱ عدد
شوید خشک۲ قاشق غذاخوری سرپر
روغن کرمانشاهی (اختیاری)۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی½ قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی
فلفل سیاه و پودر دارچینبه مقدار کافی

طرز تهیه سیب پلو

مرحله اول

برای تهیه سیب پلو به روش کرمانشاهی در ابتدای کار مقداری نمک و زردچوبه روی سینه و ران مرغ می ریزیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا سینه و ران مرغ را درون تابه قرار داده و اجازه می دهیم کاملا سرخ شود. در ادامه پیاز را به صورت خلالی نازک و سیر را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم و زمانی که تیکه های مرغ سرخ شدند از تابه خارج می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه پیاز را به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس سیر رنده شده را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. حالا تکه های گوشت مرغ را درون تابه قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری نمک، پودر دارچین و ۱ لیوان آب به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم تکه های مرغ به مدت ۲ ساعت کاملا پخته شوند. در این فاصله برنج را شسته و به همراه ۱ قاشق غذاخوری درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۱ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان پوست سیب زمینی را جدا کرده و پس از شستن به صورت نگینی متوسط خرد می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله ششم

در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس سیب زمینی ها را درون تابه ریخته و کمی تفت می دهیم. حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه می افزاییم.

مرحله هفتم

حالا ۱ قاشق غذاخوری شوید خشک به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود. در ادامه به سراغ درست کردن پلو می رویم، برای این منظور برنج را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله هشتم

در این مرحله برنج را به همراه ۳ پیمانه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس مقداری نمک، زردچوبه و شوید باقی مانده را به قابلمه می افزاییم. حالا در صورت تمایل برای طعم بهتر روغن کرمانشاهی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و سیب زمینی های تفت داده شده را به قابلمه اضافه می کنیم. حالا اجازه می دهیم آب اضافی درون قابلمه تبخیر شده، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه می گذاریم.

مرحله دهم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن می گذاریم و پس از آن قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم سیب پلو به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی حرارت بماند تا کاملا دم بکشد.

مرحله یازدهم

زمانی که تکه های مرغ کاملا پخته شدند، ۲ ملاقه از آب مرغ را درون کاسه ریخته، سپس پودر لیمو عمانی را به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه آب مرغ را مخلوط کرده و به تابه حاوی تکه های مرغ اضافه می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا اجازه می دهیم تکه های گوشت مرغ به مدت ۵ دقیقه دیگر بجوشد. زمانی که پلو دم کشید، قابلمه را از روی حرارت برداشته، سپس سیب پلو را به همراه تکه های مرغ و سس آن درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت سیب پلو را به همراه روغن کرمانشاهی، سالاد شیرازی، دوغ و سبزی خوردن سرو می کنیم. نوش جان. بسته به نوع سلیقه می توانید سیب پلو را با ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده نیز درست کنید.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : شنبه 28 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.