طرز تهیه قابلی پلو

طرز تهیه قابلی پلو ساده طرز تهیه قابلی پلو ازبکی طرز تهیه قابلی پلو بجنوردی طرز تهیه قابلی پلو درگزی طرز تهیه قابلی پلو مزاری طرز تهیه قابلی پلو ازبکی آپارات طرز تهیه قابلی پلو افغانی با گوشت گوسفندی طرز تهیه قابلی پلو تبریزی

قابلی پلو یکی از انواع غذاهای پرطرفدار و محبوب کشور افغانستان است که با رسپی های مختلفی پخته می شود ، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قابلی پلو در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
کشمش پلویی۲۰۰ گرم
هویج۷۰۰ گرم
برنج۴ پیمانه
برگ بو۲ عدد
پودر هل و ادویه پلوییاز هر کدام ۱ قاشق غذاخوری
پودر زیره، تخم گشنیز و پودر دارچینبه مقدار کافی
روغن مایع، خلال پسته و نمکبه مقدار کافی

طرز تهیه قابلی پلو

مرحله اول

برای تهیه قابلی پلو خوشمزه در ابتدای کار پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت را به صورت مکعبی یکسان خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه به تفت دادن گوشت ادامه می دهیم تا گوشت کاملا سرخ شده و تغییر رنگ بدهد.

مرحله سوم

زمانی که گوشت سرخ شد، برگ بو را به همراه مقداری پودر زیره، تخم گشنیز، پودر دارچین و نمک به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. حالا ۳ پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم گوشت به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت بجوشد تا کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان، هویج را شسته و پس از جدا کردن پوست آن به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله پنجم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری کره به آن می افزاییم. پس از اینکه کره ذوب شد، هویج را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا هویج سرخ شده، سپس آب میان بافتی اش تا حدودی تبخیر شود.

مرحله ششم

زمانی که هویج سرخ شد، کشمش را می شوییم و به همراه خلال پسته به تابه اضافه کرده، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا ترکیب هویج و کشمش کاملا سرخ شود و بلافاصله تابه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. زمانی که آب جوش آمد برنج را شسته و به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از گذشت این زمان یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم در صورتی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله نهم

در این مرحله برنج را آبکشی کرده و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم و یک لایه برنج درون آن می ریزیم.

مرحله یازدهم

حالا مقداری گوشت پخته شده و مخلوط هویج به صورت یکنواخت روی برنج می ریزیم، سپس پودر هل و ادویه پلویی را به صورت پخش روی مواد می پاشیم. در ادامه به همین ترتیب مراحل را ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند.

مرحله دوازدهم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت شعله پخش کن قرار داده و اجازه می دهیم پلو به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد.

مرحله سیزدهم

پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت کنار گذاشته، سپس مخلوط می کنیم تا پلو ترکیب و یکدست شود. در نهایت قابلی پلو را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه سالاد فصل یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : جمعه 22 مهر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.