طرز تهیه مخلوط پلو با گوشت

طرز تهیه لایی پلو با گوشت انواع پلو با گوشت گوسفندی انواع پلو با گوشت قرمز طرز تهیه پلو مخلوط طرز تهیه قاطی پلو با گوشت چرخ کرده

مخلوط پلو با گوشت یکی از انواع غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با مواد و رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مخلوط پلو با گوشت در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان۲ عدد
هویج۲ عدد
لوبیا چشم بلبلی۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
جعفری۲ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق چایخوری
آب½ فنجان
برنج۴ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
زرشکبه مقدار کافی
خلال بادام و پستهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و پودر دارچینبه مقدار کافی

طرز تهیه مخلوط پلو با گوشت

مرحله اول

برای تهیه مخلوط پلو با گوشت خوشمزه در ابتدای کار لوبیا چشم بلبلی را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم لوبیا به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. حالا لوبیا را آبکشی می کنیم.

مرحله دوم

در ادامه لوبیا را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و مقداری آب به آن می افزاییم. حالا قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم لوبیا درون آب جوش بماند تا کاملا پخته و نرم شود، سپس بادمجان ها را می شوییم.

مرحله سوم

حالا پوست بادمجان ها را جدا کرده و به صورت نگینی درشت خرد می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه مقداری نمک روی بادمجان ها می پاشیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان بادمجان ها را فشار می دهیم، سپس روی دستمال قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شوند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا بادمجان ها را به درون تابه ریخته و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند. در ادامه پوست هویج را جدا کرده و به همراه پیاز به صورت خلالی خرد می کنیم، سپس بادمجان های سرخ شده را از تابه خارج کرده و هویج را می افزاییم.

مرحله ششم

در این مرحله هویج را به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شود و پس از خارج کردن از تابه پیاز را می افزاییم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز کاملا سرخ شود، سپس گوشت چرخ کرده را افزوده و تفت می دهیم.

مرحله هفتم

زمانی که گوشت تغییر رنگ داد مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها از بین برود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم.

مرحله هشتم

زمانی که رب سرخ شد، آب را به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم گوشت کاملا بپزد و آب درون تابه کشیده شود. حالا جعفری را شسته و به صورت ریز خرد می کنیم، سپس لوبیا پخته شده را درون آبکش می ریزیم.

مرحله نهم

در ادامه بادمجان سرخ شده را به همراه هویج، لوبیا چشم بلبلی و جعفری به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا مزه ها به خورد هم بروند. حالا یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت زیاد قرار می دهیم.

مرحله دهم

در این مرحله اجازه می دهیم آب جوش بیاید، سپس برنج را شسته و به همراه مقداری نمک درون قابلمه می ریزیم. حالا اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله یازدهم

پس از گذشت این زمان یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم، در صورتی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم. حالا مقداری روغن به یک قابلمه می افزاییم.

مرحله دوازدهم

در ادامه ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه تنظیم می کنیم و یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم، سپس مقداری کره و زعفران دم کرده روی برنج می ریزیم. حالا به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند.

مرحله سیزدهم

حالا درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی آن قرار می دهیم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن می گذاریم. در ادامه اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد.

مرحله چهاردهم

در این مرحله زرشک را شسته و به همراه خلال پسته و بادام درون یک تابه حاوی روغن می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت ملایم گذاشته و کمی تفت می دهیم. زمانی که برنج دم کشید، برنج را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

مرحله پانزدهم

حالا مخلوط لوبیا و گوشت چرخ کرده را به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس مخلوط زرشک و خلال پسته را به صورت یکنواخت روی مواد گوشتی می ریزیم. در نهایت پلو مخلوط را به همراه ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 24 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.