طرز تهیه نان مغزدار

طرز تهیه نان مغزدار بدون فر طرز تهیه نان شیرمال مغزدار طرز تهیه نان مغزدار تبریزی طرز تهیه نان مغزدار شکلاتی طرز تهیه نان مغزدار صبحانه طرز تهیه نان مغزدار گردویی

نان مغزدار یکی از انواع نان های خوشمزه و متفاوت است که با مواد متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان مغزدار در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر نان
آرد۲٫۵ پیمانه
شکر¼ پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
کره۲۰ گرم
نمک¼ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ۱ عدد
مواد لازم میانی
شکر قهوه ای½ پیمانه
مغز گردو۱ پیمانه
کره۱ قاشق غذاخوری
پودر هل۱ قاشق مرباخوری
پودر دارچین۱ قاشق مرباخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای شربت
آب۱ لیوان
شکر۱ لیوان
گلاببه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
مغز گردوبه مقدار کافی

طرز تهیه نان مغزدار

مرحله اول

برای تهیه نان مغزدار خوشمزه در ابتدای کار شربت را آماده می کنیم، برای این منظور آب را به همراه شکر و مقداری گلاب و زعفران دم کرده درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم شربت روی حرارت بجوشد تا ذرات شکر کاملا حل شوند. توجه داشته باشید نیازی به غلیظ شدن شربت نیست. زمانی که ذرات شکر کاملا حل شدن قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم شربت خنک شود.

مرحله سوم

حالا برای مواد میانی شکر قهوه ای را به همراه مغز گردو خرد شده، پودر هل، پودر دارچین و گلاب درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه کره ذوب شده را به کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله به سراغ درست کردن خمیر نان می رویم، برای این منظور تخم مرغ را به همراه شیر ولرم، خمیر مایه و شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن دستی کمی هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله پنجم

حالا نمک و پودر هل را به کاسه اضافه کرده، سپس هم می‌ زنیم تا ترکیب شوند. در ادامه آرد را ۳ مرتبه الک می کنیم و کم کم به کاسه می افزاییم، زمانی که خمیری لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شده اضافه کردن آرد را متوقف می‌ کنیم.

مرحله ششم

حالا خمیر را چانه می گیریم و درون یک کاسه چرب شده قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با کیسه فریزر و پارچه می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در دمای محیط استراحت کنند تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان خمیر را ورز می دهیم تا پف اضافه آن گرفته شود، سپس خمیر را روی سطح کار گذاشته و با کمک وردنه به شکل مستطیل باز می کنیم. حالا خمیر را به صورت نواری به قطر ۲ سانتی متر برش می زنیم.

مرحله هشتم

در ادامه مقداری از مواد میانی روی نوارهای خمیر می ریزیم، سپس دو لبه خمیر را به هم نزدیک می کنیم تا مواد میانی درون خمیر پنهان شود. حالا قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی می پوشانیم و با مقداری روغن چرب می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله نوارهای خمیر که به شکل لوله های باریک در آمده اند را به صورت حلزونی و مرتب درون قالب می چینیم. حالا روی قالب را با کیسه فریزر و پارچه می‌ پوشانیم، سپس اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله دهم

در همین حین فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. پس از اتمام استراحت خمیر روی آنرا با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده رومال می کنیم، سپس به دلخواه مقداری مغز گردو خرد شده روی آن می ریزیم.

مرحله یازدهم

حالا قالب را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم نان به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته، سپس روی آن طلایی و خوشرنگ شود. در صورتی که روی نان طلایی نشد، گریل را روشن کرده تا به رنگ دلخواه برسد.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت این زمان قالب را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم نان ولرم شود، سپس بلافاصله شربت خنک شده را به صورت پخش و به آرامی روی آن می ریزیم. در نهایت اجازه می دهیم نان استراحت کند، سپس سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 11 مهر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.