طرز تهیه نان رمضان

طرز تهیه نان رمضان به روش قنادی فیلم طرز تهیه نان رمضان نان رمضان تبریز به روش قنادی طرز تهیه نان تبریزی طرز تهیه نان رمضان بدون بهبود دهنده طرز تهیه نان شربتی مخصوص افطار نان مخصوص رمضان تبریز نان رمضان بدون فر

نان رمضان یکی از انواع نان های خوشمزه تبریزی است که بافت نرم و لطیفی دارد و با رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان رمضان در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم نان رمضان
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری سرپر
آب ولرم½ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
ماست غلیظ½ پیمانه
کره۱۲۰ گرم
شکر⅓ پیمانه
نمک۱ پنس
آردبه مقدار کافی
مواد لازم رومال
تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
شیر۲ قاشق غذاخوری
عسلبه مقدار کافی
آب جوشبه مقدار کافی

طرز تهیه نان رمضان

مرحله اول

برای تهیه نان رمضان خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل کره را از یخچال خارج می کنیم، سپس در فضای آشپزخانه قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم کره با دمای محیط هماهنگ شده و کاملا نرم شود.

مرحله دوم

در این مرحله آب ولرم را به همراه شکر و خمیر مایه درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کمی مخلوط کرده و روی کاسه را با درپوش می پوشانیم تا خمیر مایه به مدت۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کند تا به عمل بیاید.

مرحله سوم

در ادامه تخم مرغ را به همراه، نمک، کره به دمای محیط رسیده، شکر و ماست درون یک کاسه مناسب و بزرگ می ریزیم، سپس با همزن دستی در حد مخلوط شدن هم می زنیم. حالا خمیر مایه را به کاسه می افزاییم.

مرحله چهارم

پس از اضافه کردن خمیر مایه، بدون هم زدن آرد را ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس کنترل شده به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم. زمانی که خمیری نرم و  لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله پنجم

در ادامه خمیر را درون کاسه همزن قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه با دور تند هم می زنیم تا بافت خمیر کاملا لطیف شود. در صورت نبود همزن، خمیر را روی سطح آرد پاشی شده گذاشته و به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی ورز می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله خمیر را درون یک کاسه مناسب و گود قرار می دهیم، سپس روی خمیر را با کیسه فریزر چرب شده می پوشانیم. حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در یک جای گرم استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله هفتم

پس از گذشت این زمان مجددا خمیر را ورز می دهیم تا پف آن گرفته شود، سپس درون قالب مورد نظرمان را با کاغذ روغنی می پوشانیم. در ادامه خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده، سپس یک قسمت خمیر را درون قالب گذاشته و پهن می کنیم.

مرحله هشتم

حالا از خمیر باقی مانده ۳ چانه ۱۰۰ گرمی جدا کرده و به صورت نازک و دراز رول می کنیم. در ادامه رول های خمیر را کنار هم قرار داده و ابتدای آنها را به هم می چسبانیم، سپس خمیر را به صورت گیس می بافیم و انتهای آنها را به هم می چسبانیم

مرحله نهم

در این مرحله خمیر باقی مانده را به ۱۰ چانه کوچک تقسیم کرده و هر چانه را به صورت نازک و دراز رول می کنیم. در ادامه رول ها را به صورت عمودی و افقی روی خمیر درون قالب قرار داده تا روی خمیر حالت پنجره ای پیدا کند.

مرحله دهم

حالا خمیر گیس شده را دور تا دور قالب قرار می دهیم، سپس روی قالب را پوشانده تا خمیر به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند. در ادامه فر را با حرارت ۱۹۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم، سپس اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود.

مرحله یازدهم

پس از اتمام استراحت خمیر، تخم مرغ را به همراه شیر و زعفران دم کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه برس را به مواد رومال آغشته کرده و روی خمیر می مالیم.

مرحله دوازدهم

زمانی که سطح خمیر را کامل رومال کردیم، قالب را طبقه وسط فر قرار داده و اجازه می دهیم نان به مدت ۴۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شود. پس از گذشت این زمان، قالب را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم نان کاملا خنک شود.

مرحله سیزدهم

پس از اینکه نان کاملا خنک شد، آنرا از قالب خارج می کنیم، سپس مقداری عسل را با مقدار کمی آب جوش روان کرده و روی نان رومال می کنیم. در نهایت نان را با پودر پسته تزیین کرده و به همراه چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 1 تیر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.