طرز تهیه نان گاتا

طرز تهیه نان گاتا گردویی طرز تهیه نان گاتا تبریز فیلم طرز تهیه نان گاتا طرز تهیه نان گاتا خانم گنجی طرز تهیه نان گاتا سحر طرز تهیه نان گاتا شف طیبه نان گاتا چیست طرز تهیه گاتا با خمیر هزارلا

نان گاتا یکی از انواع نان های خوشمزه و مغزدار است که با رسپی های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان گاتا در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم نان گاتا
آرد۲۵۰ گرم
شیر۱۰۰ گرم
خمیر مایه۴ گرم
شکر۱۰۰ گرم + ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
زرده تخم مرغ۲ عدد
نمک½ قاشق چایخوری
کره۵۰ گرم
وانیل½ قاشق چایخوری
مواد لازم درونی نان
گردو۵ عدد
شکر سفید۱ قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای۱ قاشق غذاخوری
آرد۳ قاشق غذاخوری
پودر دارچین½ قاشق چایخوری
کره۲۰ گرم
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ½ زرده تخم مرغ
شیر۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان گاتا

مرحله اول

برای تهیه نان گاتا خوشمزه در ابتدای کار شیر ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری و خمیر مایه درون یک کاسه مناسب ریخته و کمی مخلوط می کنیم، سپس روی آنرا می پوشانیم و اجازه می دهیم استراحت کند.

مرحله دوم

حالا تخم مرغ را به همراه زرده تخم مرغ، مابقی شکر، نمک و وانیل درون یک کاسه مناسب ریخته و با همزن هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه خمیر مایه به عمل آمده را به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه مواد درون کاسه را کمی مخلوط کرده و آرد را ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس کم کم به کاسه می افزاییم و ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست که به دست نمی چسبد حاصل شود. حالا کره نرم را به کاسه می افزاییم.

مرحله چهارم

در ادامه به ورز دادن خمیر ادامه می دهیم تا کره جذب آن شود، سپس خمیر را چانه گرفته و درون یک کاسه چرب شده قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با سلفون چرب شده می پوشانیم تا خمیر به مدت ۱ ساعت ۳۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله پنجم

پس از گذشت این زمان خمیر را به ۲ قسمت مساوی تقسیم کرده و مجددا چانه می گیریم و روی آنها را می پوشانیم تا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند. حالا به سراغ درست کردن مواد میانی نان می رویم.

مرحله ششم

برای این منظور مغز گردو را کمی پودر کرده و به همراه شکر قهوه ای، شکر سفید، آرد، پودر دارچین و کره نرم درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد میانی حالت خمیری پیدا کند.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه چانه ها را روی سطح کار گذاشته و با وردنه کمی باز می کنیم، سپس مقداری از مواد میانی را روی خمیر ریخته و خمیر را بقچه می کنیم. در ادامه خمیرها را کمی با وردنه به شکل دایره باز می کنیم.

مرحله هشتم

حالا سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس خمیرها را با فاصله از هم درون سینی می چینیم، سپس روی آنها را با پارچه پوشانده و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنند تا حجم آنها دو برابر شوند.

مرحله نهم

حالا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. پس از اتمام استراحت خمیر، زرده تخم مرغ را به همراه شیر و زعفران دم کرده مخلوط کرده و با فرچه روی خمیرها می مالیم و با چنگال طرح می زنیم.

مرحله دهم

حالا سینی را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و طلایی شوند. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم نان ها کاملا خنک شوند. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : جمعه 18 آذر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.