طرز تهیه لونگی مرغ

طرز تهیه لونگی اردبیل طرز تهیه لونگی با مرغ تکه ای طرز تهیه مرغ لونگی بدون فر طرز تهیه لونگی مرغ و بادمجان طرز تهیه مرغ لونگی در قابلمه طرز تهیه لونگی آستارا طرز تهیه لونگی گردو طرز تهیه لونگی خالی

لونگی مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که طرفدارهای زیادی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لونگی مرغ در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ۱ عدد کامل
پیاز۱ عدد متوسط
رب آلوچه یا ازگیل و رب انار۴ قاشق غذاخوری سرپر
پودر گردو۱ لیوان
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده½ فنجان
آلوچه ترش و شیرینبه مقدار کافی
کره محلیبه مقدار کافی
آب جوشبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه لونگی مرغ

مرحله اول

برای تهیه لونگی مرغ خوشمزه در ابتدای کار سس مرینیت را آماده می کنیم، برای این منظور رب آلوچه را به همراه رب انار و مقداری نمک و فلفل سیاه درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس نصف زعفران را به آن می‌ افزاییم.

مرحله دوم

حالا نصف لیوان آب جوش به کاسه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا سس رقیق شود. در ادامه تمام سطح و داخل شکم مرغ را با سس رومال کرده، سپس مرغ را درون یک کاسه نسبتا بزرگ قرار می دهیم.

مرحله سوم

در ادامه مابقی سس را به صورت پخش روی مرغ ریخته و روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس به مدت ۱۲ ساعت درون یخچال استراحت می دهیم تا مرغ مزه دار شود. پس از گذشت این مدت، پیاز را به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله چهارم

حالا پیاز را از صافی رد می کنیم تا آب اضافی اش گرفته شود، سپس به همراه پودر گردو و مقداری نمک، فلفل سیاه و مابقی زعفران دم کرده و مخلوط رب آلوچه و رب انار درون یک کاسه مناسب ریخته و مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

زمانی که مخلوط پیاز حالت خمیری پیدا کرد، یک تابه مناسب روی حرارت گذاشته و ۲ قاشق روغن زیتون به آن می افزاییم، سپس مخلوط پیاز را به تابه اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد.

مرحله ششم

حالا درون شکم مرغ را با مواد تفت داده شده پر می کنیم، سپس شکم آنرا با خلال دندان یا نخ می دوزیم تا مواد خارج نشود. در ادامه بال های مرغ را نیز با خلال دندان فیکس کرده تا پس از پخت، حالت اصلی خود را از دست ندهد.

مرحله هفتم

در این مرحله ران های مرغ را با فویل می پوشانیم تا نسوزند و با کمک نخ به هم می بندیم. در ادامه مرغ را درون قابلمه مورد نظرمان گذاشته و سس مرینیت درون کاسه را روی آن می ریزیم، سپس ۱ لیوان آب جوش به آن می افزاییم.

مرحله هشتم

حالا مقداری کره محلی روی مرغ گذاشته و درب قابلمه را می بندیم، سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم مرغ به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا بپزد. ۱۵ دقیقه آخر پخت، فر را روشن می کنیم.

مرحله نهم

فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا کاملا گرم شود، سپس درون ظرف مورد نظرمان را با ورق فویل می پوشانیم. در ادامه آلوچه های ترش و شیرین را شسته و درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله دهم

در ادامه اجازه می دهیم آلوچه ها به مدت ۱۵ دقیقه درون آب بمانند تا خیس بخورند. پس از گذشت این زمان مرغ را به آرامی درون ظرف فر می گذاریم و سس را به صورت پخش روی آن ریخته، سپس آلوچه های خیس خورده را اطراف آن می ریزیم.

مرحله یازدهم

حالا ظرف حاوی مرغ را طبقه بالای فر گذاشته و اجازه می دهیم مرغ به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بماند تا روی آن طلایی شود. در حین پخت روی مرغ را با سس اطراف آن رومال کرده تا مرغ بر اثر حرارت خشک نشود.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت این زمان ظرف را از فر خارج کرده و مرغ را درون ظرف مورد نظرمان منتقل می کنیم، سپس اطراف آنرا به دلخواه با نارنج ،فلفل سبز و ترشی تزیین کرده و به همراه پلو زعفرانی سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 11 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.