طرز تهیه کلوچه لاری

طرز تهیه کلوچه لاری , دستور پخت کلوچه برنجی لاری

کلوچه لاری یکی از انواع کلوچه های قدیمی و سنتی ایرانی است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه لاری در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم کلوچه لاری
آرد نانوایی۲ لیوان
شیر½ فنجان
روغن مایع½ فنجان
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
نمک½ قاشق چایخوری
آب ولرمبه مقدار کافی
مواد رومال
شیر۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
کنجد یا سیاه دانهبه مقدار کافی

طرز تهیه کلوچه لاری

مرحله اول

برای تهیه کلوچه لاری خوشمزه در ابتدای کار آرد را درون یک کاسه گود الک می کنیم، سپس شکر را به همراه خمیر مایه فوری و نمک به کاسه اضافه کرده و مواد را کمی مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند.

نکته: اگر بخواهیم خمیر مایه فوری را بدون عمل آوردن به آرد اضافه کنیم، حتما باید از سالم بودن آن مطمئن باشیم.

مرحله دوم

در این مرحله شیر را به همراه روغن مایع به کاسه اضافه کرده و کمی هم می زنیم، سپس آب ولرم را به صورت کنترل شده به کاسه اضافه می کنیم. در همین حین مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود.

مرحله سوم

زمانی که خمیر کمی چسبندگی داشته باشد، باید اضافه کردن آب را متوقف کنیم. در ادامه خمیر را به سطح کار منتقل کرده و به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا چسبندگی آن از بین برود.

مرحله چهارم

حالا کاسه را با کمی روغن چرب می کنیم، سپس خمیر را چانه گرفته و درون کاسه قرار می دهیم. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر به مدت یک ساعت در دمای آشپزخانه استراحت کند.

مرحله پنجم

پس از گذشت این زمان، خمیر را از کاسه خارج کرده و پف اضافی آنرا با دست می گیریم. در ادامه خمیر را به تکه های ۷۰ تا ۸۰ گرمی تقسیم می کنیم، سپس هر تکه خمیر را چانه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس چانه ها را به وسیله وردنه با قطر ۸ تا ۱۰ میلی متر پهن می کنیم. در ادامه خمیرهای پهن شده را به آرامی به سینی فر منتقل می کنیم.

مرحله هفتم

حالا روی سینی فر را با پارچه می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیرها به مدت ۳۰ دقیقه دیگر استراحت کنند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کرده و اجازه می دهیم گرم شود.

مرحله هشتم

پس از استراحت دوم خمیر، زعفران دم کرده را به همراه شیر و زرده تخم مرغ درون یک کاسه کوچک مخلوط می کنیم، سپس خمیرها را رومال می کنیم. در صورت تمایل مقداری کنجد یا سیاه دانه نیز روی خمیرها می پشایم.

نکته: در شهرهای جنوبی این کلوچه خوشمره را با مهیاوه که نوعی سس ماهی شور است رومال می کنند.

مرحله نهم

حالا سینی را درون فر قرار داده و اجازه می دهیم کلوچه ها به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه بپزند. پس از اینکه اطراف کلوچه ها طلایی شد، فر را خاموش کرده و گریل را روشن می کنیم تا روی آنها طلایی شود، سپس از فر خارج می کنیم.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 19 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.