طرز تهیه شیرینی بهاردونه

طرز تهیه بهاردونه شمالی طرز تهیه نصیری مازندرانی فیلم طرز تهیه بهاردونه طرز تهیه نصیری با ذرت طرز تهیه برنجک خانگی مرحله به مرحله طرز تهیه برنجک شمالی طرز تهیه بهاردونه رنگی طرز تهیه برنجک با برنج پخته شده

شیرینی بهار دونه که با نام برنج هم شناخته می شود یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه شمال کشورمان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی بهاردونه در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم شیرینی بهاردونه
برنج خشک۱ لیوان
شکر½ لیوان
گلاب۱ قاشق غذاخوری
آب۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج (اختیاری)۱ قاشق غذاخوری
رنگ خوراکیبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی بهاردونه

مرحله اول

برای تهیه شیرینی بهاردونه شمالی ابتدای کار یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد، سپس برنج را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج درون آب جوش بماند تا مغز پخت شود. در ادامه برنج را درون آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافی آن کاملا خارج شود، سپس به ۴ قسمت مساوی تقسیم می کنیم.

مرحله سوم

حالا به سه قسمت برنج رنگ خوراکی با رنگ های متفاوت و دلخواه اضافه می کنیم، سپس هم می زنیم تا رنگ خوراکی درون برنج پخش شود و برنج رنگی شود. در ادامه یک قسمت برنج را سفید نگه می داریم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک پارچه تمیز درون سینی پهن می کنیم، سپس برنج های رنگی را درون سینی با فاصله از هم می زنیم و اجازه می دهیم کاملا خشک شوند. برای خشک کردن برنج از باد پنکه، شوفاژ یا نور خوشید استفاده کنید.

مرحله پنجم

حالا زمانی که برنج کاملا خشک شد درون یک قابلمه مناسب روغن مایع می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه برنج های رنگی را با هم ترکیب می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مقداری از برنج های رنگی را درون صافی می ریزیم و صافی را درون روغن قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم برنج ها سرخ شده و پف کنند. در ادامه به همین ترتیب برنج ها را سرخ می کنیم و درون کاسه می ریزیم.

مرحله هفتم

حالا شکر را به همراه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس هم می زنیم تا ذرات شکر درون آب حل شود. در ادامه گلاب را به شربت اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله اجازه می دهیم شربت به قوام برسد. در ادامه برای تست شربت مقداری از آن را درون نعلبکی می ریزیم تا خنک شود، سپس با دو انگشت تست می کنیم در صورتی که شربت کش دار بود حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله نهم

حالا شربت را روی برنج های سرخ شده می ریزیم و مخلوط می کنیم تا شربت به همه قسمت های برنج برسد. توجه داشته باشید این مرحله باید با سرعت العمل بالایی همراه باشد در غیر این صورت خشک می شود.

مرحله دهم

در این مرحله شیرینی را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و با پشت قاشق آن را پهن می کنیم، سپس روی آن را صاف می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم شیرینی به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا سفت شود.

مرحله یازدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان شیرینی را به اندازه و فرم دلخواه برش می زنیم، سپس برش های شیرینی را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. در آخر شیرینی بهاردونه را به همراه چای تازه دم سرو کنید. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : سه شنبه 17 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.