طرز تهیه بادمجان پلو

طرز تهیه بادمجان پلو بدون گوشت طرز تهیه بادمجان پلو با گوشت چرخ کرده طرز تهیه بادمجان پلو شیرازی طرز تهیه رشته پلو با بادمجان طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی طرز تهیه پلو بادمجان فارسی انواع غذا با بادمجان و برنج مرغ و بادمجان لای پلو

بادمجان پلو یکی از انواع غذاهای خاص و خوشمزه ایرانی است که با ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بادمجان پلو در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
پیاز۱ عدد درشت
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
سیر۱ حبه
چوب دارچین۱ عدد
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
آب جوش۲ لیوان
لوبیا قرمز (اختیاری)½ پیمانه
آبغوره۱ قاشق غذاخوری
بادمجان۲ عدد

طرز تهیه بادمجان پلو

مرحله اول

برای تهیه بادمجان پلوی مجلسی در ابتدای کار لوبیا قرمز را می شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس درون یک کاسه حاوی آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ شب درون آب بماند تا خیس بخورد.

مرحله دوم

برای این که نفخ لوبیا بهتر گرفته شود در طی این مدت آب درون کاسه را چند مرتبه عوض می کنیم. در ادامه پس از گذشت این زمان برنج را می شوییم، سپس به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون یک کاسه حاوی آب اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه گوشت گوسفندی را به صورت مکعبی یکسان خرد می کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله چهارم

حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن مایع درون آن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود، سپس گوشت را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله گوشت را تفت می دهیم تا تغییر رنگ بدهد، سپس رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ آن باز شود. در ادامه فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا پوست سیر را جدا می کنیم و به صورت ریز رنده می کنیم، سپس به همراه چوب دارچین و زعفران دم کرده به گوشت اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه آب جوش را به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله درب قابلمه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم گوشت کاملا پخته شود. در ادامه زمانی که گوشت کاملا پخته شد، لوبیا قرمز را می شوییم، سپس به گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لوبیا درون آب جوش بماند تا آب گوشت تمام شود.

مرحله هشتم

حالا زمانی که آب جوش تمام شد حرارت را خاموش می کنیم، سپس بادمجان را می شوییم و پوست آن را جدا می کنیم. در ادامه بادمجان را به صورت مکعبی خرد می کنیم، سپس مقداری نمک روی آنها می پاشیم و اجازه می دهیم تلخی آن ها گرفته شود.

مرحله نهم

در این مرحله پس از گذشت ۳۰ دقیقه بامجان ها را می شوییم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی شان خارج شود. در همین حین یک قابلمه حاوی آب را روی حرارت زیاد قرار می دهیم، سپس ۱ قاشق چای خوری نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود و بادمجان را اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله بادمجان ها را کاملا سرخ می کنیم. در ادامه برنج را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس برنج را درون قابلمه حاوی آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله دوازدهم

حالا پس از گذشت این مدت زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت برنج را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ته دیگ دلخواه را درون قابلمه فیکس می کنیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم، سپس مقداری از بادمجان سرخ کرده، گوشت و لوبیا روی برنج به صورت پخش می ریزیم. در ادامه مجددا روی مواد میانی را با برنج می پوشانیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند.

مرحله چهاردهم

حالا روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم و اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد.

مرحله پانزدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان پلو را درون قابلمه مخلوط می کنیم و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس با زرشک و خلال بادام تزئین می کنیم. در آخر بادمجان پلو را به همراه ماست یا ترشی سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 11 فروردین 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.