طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی طرز تهیه پلو با کوفته ریزه

لوبیا پلو با گوشت قلقلی یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
لوبیا سبز۳۰۰ گرم
هویج۲ عدد
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
 پودر دارچین و روغن مایعبه مقدار کافی
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی

مرحله اول

برای تهیه لوبیا پلو با گوشت قلقلی ساده در ابتدای کار گوشت گوسفندی را به قطعات کوچک تر خرد می کنیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه ۱ عدد پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس از صافی رد می کنیم.

مرحله دوم

زمانی که آب اضافی پیاز گرفته شد، آن را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کرده، سپس به خوبی ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. در ادامه به اندازه یک گردو از گوشت بر می داریم و قلقلی می کنیم.

مرحله سوم

حالا گوشت های قلقلی را درون یک ظرف مناسب قرار داده و اجازه می دهیم درون یخچال استراحت کنند تا منسجم شوند. در این فاصله هویج را می شوییم و پوست آن را جدا می کنیم، سپس به صورت خلالی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در ادامه لوبیا سبز را به اندازه و فرم دلخواه خرد می کنیم، سپس پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا بلافاصله پیاز را به تابه می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک شود. زمانی که پیاز شیشه ای شد، هویج را به همراه لوبیا سبز به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبزیجات کمی نرم و پخته شوند.

مرحله ششم

در ادامه رب گوجه فرنگی را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر دارچین به تابه اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی و ادویه ها از بین برود و رنگ رب گوجه گوجه فرنگی باز شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی روغن انداخت، نصف فنجان آب جوش و زعفران دم کرده را به تابه اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم تا آب مواد کشیده شود. در ادامه گوشت های قلقلی را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مجزا روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری روغن مایع درون تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود. در ادامه گوشت های قلقلی را درون روغن می اندازیم و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند، سپس از تابه خارج کرده و به مخلوط سبزیجات اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در ادامه باقی مواد را با گوشت قلقلی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شده، سپس مزه ها با هم ترکیب شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم و آن را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله دهم

در این فاصله برنج را با آب سرد می شوییم و زمانی که آب جوش آمد، برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون قابلمه می افزاییم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله یازدهم

پس از گذشت این مدت، زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و برنج را درون آبکش ریخته، سپس آبکشی می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله دوازدهم

حالا ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه تنظیم می کنیم و یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم، سپس مخلوط گوشت قلقلی را به صورت پخش روی برنج اضافه می کنیم. در ادامه مقداری پودر دارچین و زعفران دم کرده روی مواد گوشتی می ریزیم.

مرحله سیزدهم

در این مرحله به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند، در لایه آخر مقداری زعفران دم کرده به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس روی برنج را با کمک دسته کفگیر چند حفره عمیق ایجاد می کنیم تا پلو بهتر دم بکشد.

مرحله چهاردهم

حالا درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم و روی آن قرار داده، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم و قابلمه را روی آن می گذاریم. در ادامه اجازه می دهیم لوبیا پلو به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

مرحله پانزدهم

پس از گذشت این مدت، زمانی که پلو دم کشید، آنرا مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس درون ظرف مورد نظرمان می کشیم. در نهایت لوبیا پلو را به همراه سالاد شیرازی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
دسته بندی: آموزش آشپزی
آخرین بروز رسانی در : جمعه 30 اردیبهشت 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.