طرز تهیه شیرینی نان خرمایی

طرز تهیه نان خرمایی ساده بدون فر طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی طرز تهیه نان خرمایی عربی طرز تهیه نان خرمایی با ماست طرز تهیه نان خرمایی بزرگ طرز تهیه نان خرمایی با خمیر نانوایی طرز تهیه نان خرمایی لقمه ای طرز تهیه شیرینی خرمایی با گردو

شیرینی نان خرمایی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نان خرمایی در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم شیرینی نان خرمایی
خرما۳۰۰ گرم
آرد نان فانتزی۲۳۰ گرم
آب ولرم½ لیوان
کره۱۰ گرم
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
شکر۳ قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱۵ گرم
پودر هل، پودر دارچین و جوزهندیبه مقدار کافی
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی نان خرمایی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی نان خرمایی خوشمزه در ابتدای کار آب ولرم را به همراه خمیر مایه و ۱ قاشق از مقدار شکر درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کمی مخلوط کرده و روی آنرا می پوشانیم تا خمیر مایه به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله دوم

پس از گذشت این مدت، زمانی که خمیر مایه به عمل آمد، سفیده تخم مرغ را به همراه مابقی شکر، روغن مایع و خمیر مایه به عمل آمده را درون یک کاسه مناسب ریخته و کمی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله سوم

در ادامه آرد را ۳ مرتبه الک کرده و کم کم به کاسه می افزاییم، سپس به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست درون کاسه جمع شود. حالا روی سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را روی سطح کار انتقال می دهیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر را با کف دست به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا چسبندگی آن کاملا از بین رفته و خمیری لطیف حاصل شود. در ادامه درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب کرده و خمیر چانه می گیریم.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را درون کاسه چرب شده گذاشته و روی آنرا با یک حوله تمیز یا سلفون می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم استراحت کند تا حجیم شده و حجم آن دو برابر شود.

مرحله ششم

در این فاصله به سراغ درست کردن مواد میانی می رویم، برای این منظور پوست و هسته خرماها را جدا کرده، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حالا کره را به تابه اضافه می کنیم تا کاملا ذوب شود.

مرحله هفتم

در ادامه خرما را به همراه مقداری پودر هل، پودر دارچین و جوزهندی به تابه اضافه کرده، سپس کمی تفت می دهیم تا خرما نرم و یکدست شود. حالا بلافاصله تابه را از روی حرارت برداشته تا مواد میانی کاملا خنک شود.

مرحله هشتم

پس از گذشت زمان استراحت خمیر، آنرا مجددا به خوبی ورز می دهیم تا پف اضافی آن گرفته شود، سپس خمیر را روی سطح آرد پاشی شده قرار داده و با وردنه باز می کنیم. در ادامه مواد میانی را روی خمیر می ریزیم.

مرحله نهم

حالا مواد میانی را به خوبی روی خمیر پهن می کنیم، سپس یک قسمت خمیر را به مرکز تا زده و قسمت دیگر آنرا به همین صورت روی خمیر تا می زنیم. حالا خمیر را به کمک دست کمی باز کرده تا ضخامت آن کم شود.

مرحله دهم

در ادامه خمیر را به صورت نواری به اندازه ۲ سانتی متر برش می زنیم و دو طرف هر برش را به سمت مخالف یکدیگر می پیچانیم، سپس به صورت حلزونی شکل می دهیم. حالا سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله خمیرها را با حفظ فاصله از هم درون سینی فر گذاشته و روی آنها را با یک پارچه تمیز می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم خمیرها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کنند تا حجم آنها دو برابر شود.

مرحله دوازدهم

در این فاصله فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. پس از گذشت زمان استراحت روی خمیرها را با مخلوط شیر و زرده تخم مرغ رومال می کنیم و به دلخواه یک مغز گردو در مرکز آنها قرار می دهیم.

مرحله سیزدهم

حالا سینی را در طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بماند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان اجازه می دهیم روی شیرینی ها به مدت ۲ دقیقه گریل شود.

مرحله چهاردهم

زمانی که روی شیرینی ها طلایی و خوشرنگ شد، سینی را از فر خارج کرده و روی شیرینی ها را به دلخواه با عسل رقیق شده رومال می کنیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند، سپس به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : دوشنبه 7 شهریور 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.