طرز تهیه نان هل

طرز تهیه نان هل

نان هل یکی از انواع نان های خوشمزه و خوش عطر است که به دلیل وجود عطر هل این نان را پرطرفدار کرده است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان هل در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم نان هل
پودر هل۱ قاشق چایخوری
شیر گرم۱۲۵ میلی لیتر
عسل۴۰ گرم
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
آرد۴۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
شیر خشک قنادی۳۰ گرم
نمکنوک قاشق چایخوری
روغن جامد۷۵ گرم
مواد لازم میانی نان
کره نرم۶۰ گرم
شکر قهوه ای یا سفید۸۰ گرم
پودر هل۱ قاشق چایخوری
مواد لازم رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان هل

مرحله اول

برای تهیه نان هل خوشمزه در ابتدای کار شیر ولرم را به همراه خمیر مایه و عسل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس روی کاسه را با درپوش پوشانده و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا خمیر مایه به عمل بیاید.

مرحله دوم

در ادامه آرد را به همراه شیر خشک درون یک کاسه نسبتا گودی ۳ مرتبه الک می کنیم، سپس تخم مرغ ها را به همراه پودر هل و نمک به کاسه اضافه کرده و با قاشق به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله سوم

هنگامی که خمیر مایه به عمل آمد، آنرا نیز به کاسه افزوده و با دور تند همزن برقی هم می زنیم تا خمیر درون کاسه جمع و منسجم شود، سپس روغن جامد را به کاسه افزوده و هم می زنیم تا روغن به خورد خمیر برود.

مرحله چهارم

در ادامه درون یک کاسه مناسب را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم، سپس خمیر را درون کاسه گذاشته و روی کاسه را با سلفون و پارچه تمیز نخی می پوشانیم. حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله پنجم

پس از اتمام زمان استراحت خمیر هنگامی که حجم آن ۲ برابر شد، به سراغ درست کردن مواد میانی می رویم، برای این منظور پودر هل را همراه با کره و شکر قهوه ای درون یک کاسه مناسب ریخته و با همزن برقی هم می زنیم تا بافت آن کرمی شود.

مرحله ششم

حالا روی سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را روی آن قرار می دهیم، سپس خمیر را به کمک وردنه به شکل مربع در سایز ۳۵*۳۵ پهن می کنیم. حالا مواد میانی را روی خمیر ریخته و با لیسک به صورت یکدست پخش و صاف می کنیم.

مرحله هفتم

در ادامه خمیر را از دو طرف روی هم تا کرده و روی آن مقداری آرد می پاشیم، سپس با وردنه روی خمیر می کشیم تا پهن شود. حالا خمیر را به صورت نواری به عرض ۳ سانتی متر برش زده و هر خمیر را از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم.

مرحله هشتم

توجه داشته باشید نصف کردن خمیر به گونه ای باشد که ابتدای آن چسبیده باقی بماند تا مواد میانی خارج نشوند. حالا خمیرهای برش زده شده را به صورت طناب به هم می بافیم، سپس ابتدا و انتهای خمیر را فیکس کرده و به صورت حلزونی می پیچانیم.

مرحله نهم

در ادامه درون سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیرها را به آرامی درون آن قرار می دهیم، سپس روی یک کیسه فریزر را با مقداری روغن مایع چرب کرده و روی خمیرها قرار داده تا به مدت ۲۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کنند.

مرحله دهم

در همین حین فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود.پس از اتمام استراحت خمیر، روی آنها را با مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده رومال می کنیم و مقداری کنجد به صورت پخش روی آنها می ریزیم.

مرحله یازدهم

در ادامه سینی را طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان در صورت نیاز گریل را روشن کرده تا روی نان ها طلایی و خوشرنگ شود.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت ۲ دقیقه سینی را از فر خارج کرده و نان ها را روی توری می چینیم تا خنک شوند. در نهایت روی نان های خنک شده را با عسل روان شده رومال کرده و مقداری پودر پسته به عنوان تزیین روی آن می ریزیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : شنبه 24 دی 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.