طرز تهیه نان پیتا

طرز تهیه نان پیتا در ماهیتابه طرز تهیه نان پیتا ترکیه طرز تهیه نان پیتا شاورما طرز تهیه نان پیتا بدون مخمر طرز تهیه نان پیتا در اپارات نان پیتا برای چی خوبه طرز تهیه نان لبنانی شاورما

نان پیتا یکی از انواع نان های خوشمزه و بین المللی است که با روش های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان پیتا در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم نان پیتا
مایه خمیر۱ قاشق سوپخوری
نمک۱ قاشق سوپخوری
شکر۲ قاشق چایخوری
روغن زیتون۲ قاشق سوپخوری
آرد گندم۴ قاشق سوپخوری
آب ولرم۱ پیمانه
آرد نان یا آرد همه کارهبه مقدار کافی

طرز تهیه نان پیتا

مرحله اول

برای تهیه نان پیتا به روش خانگی در ابتدای کار خمیر مایه را به همراه شکر و آب ولرم درون یک کاسه مناسب ریخته و کمی مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می بندیم و در یک جای گرم قرار داده تا به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله دوم

هنگامی که روی خمیر مایه پف کرد، به این معناست که به عمل آمده است. در ادامه آرد گندم را درون یک کاسه نسبتاً گود الک کرده و به آن نمک، روغن زیتون و خمیر مایه عمل آمده را اضافه کرده، سپس با یکدیگر به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه مقداری آرد نان را ۳ مرتبه الک کرده و به تدریج به کاسه حاوی مواد می افزاییم و ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. در صورتی که خمیر حالت چسبندگی داشت مقداری آرد افزوده و ورز دهید.

مرحله چهارم

در صورتی که بافت خمیر سفت شد، مقداری آب اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم. در ادامه مقداری آرد روی سطح کار می پاشیم، سپس خمیر را روی آن منتقل می کنیم. حالا به مدت ۱۵ دقیقه ورز می دهیم.

مرحله پنجم

در ادامه درون کاسه را با مقداری روغن مایع چرب کرده و خمیر را درون آن قرار می دهیم. حالا روی کاسه را با سلفون یا پارچه تمیز پوشانده و در دمای محیط قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت استراحت کرده و حجم آن ۲ برابر شود.

مرحله ششم

پس از گذشت زمان استراحت خمیر، فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. حالا سینی فر را طبقه پایین فر گذاشته و اجازه می دهیم تا گرم شود، سپس روی سطح کار را با مقداری آرد می پوشانیم.

مرحله هفتم

حالا خمیر را روی سطح کار منتقل کرده و با دست به خوبی ورز می دهیم تا هوای اضافی آن گرفته شود. در ادامه خمیر را به ۸ الی ۱۰ قسمت مساوی تقسیم می کنیم، سپس هر قسمت را به صورت صحیح چانه می گیریم.

مرحله هشتم

در این مرحله روی چانه ها را با پارچه نخی تمیز و مرطوب می پوشانیم تا در معرض هوا  قرار نگیرند و مانع از خشک شدن خمیرها شوییم. حالا هر چانه خمیر را روی سطح کار به ضخامت ۳ میلی متر با کمک وردنه باز می کنیم.

مرحله نهم

در ادامه خمیرها را درون سینی گرم شده گذاشته و بلافاصله درب فر را می بندیم تا خمیر پف کرده و طلایی رنگ شود، سپس هنگامی که نان ها پف کرده و طلایی رنگ شدند از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا خنک شوند.

مرحله  دهم

توجه داشته باشید هنگام باز کردن خمیر حتما سطح کار آردپاشی شود تا هنگام وردنه کشی خمیر به سطح کار نچسبد و نان به خوبی پف کند. در صورت نبود فر، می توانید نان پیتا را درون تابه روی حرارت درست کنید.

مرحله یازدهم

برای این منظور یک تابه سنگی یا چدنی روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا کاملا گرم شود، سپس خمیر را درون آن انداخته و اجازه می دهیم یک طرف خمیر طلایی و پف دار شود. هنگامی که پف دار شد، نان را بر می گردانیم.

مرحله دوازدهم

در ادامه اجازه می دهیم دو طرف نان ها پخته شوند، سپس از تابه خارج کرده و درون یک ظرف مناسب می گذاریم. در نهایت درون نان را به دلخواه با فلافل، گشنیز و جعفری خرد شده پر کرده و در کنار دیپ سرو می کنیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : پنج شنبه 29 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.