طرز تهیه شیرینی آب دندون

فیلم شیرینی آب دندون چرا آب دندون سفت میشود طرز تهیه شیرینی آب دندون بدون فر شیرینی آب دندون با آرد گندم میوه آب دندون طرز تهیه شیرینی آب دندون مازندرانی شیرینی شمالی با آرد برنج

شیرینی آب دندون یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و معروف ایرانی است که طرفدارهای زیادی دارد و همچنین برای پذیرایی بسیار مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی آب دندون در ادامه با سایت پانا مگ همراه باشید.

مواد لازم شیرینی آب دندون
آرد برنج⅓ لیوان
آرد سفید قنادی½ لیوان
بیکینگ پودر¼ قاشق چایخوری
پودر هل یا وانیل¼ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
پودر قند½ پیمانه
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن جامد یا کره½ لیوان
تخم خرفهبه مقدار کافی

طرز تهیه شیرینی آب دندون

مرحله اول

برای تهیه شیرینی آب دندون خوشمزه در ابتدای کار فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. حالا روغن جامد را درون یک کاسه نسبتا گود می ریزیم و پودر قند را درون آن الک می کنیم.

مرحله دوم

حالا محتوی درون کاسه را با دور تند همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا بوی روغن گرفته شده و مخلوط روغن کرم رنگ و پوک شود. در ادامه زرده تخم مرغ را به کاسه اضافه کرده و به هم زدن ادامه می دهیم.

مرحله سوم

در ادامه بین کار کاسه را چندین مرتبه دورگیری می کنیم تا زرده تخم مرغ به خوبی هم زده شود. حالا وانیل را به کاسه اضافه کرده و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه به خوبی هم می زنیم تا وانیل درون مخلوط روغن پخش شود.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد خشک که شامل بیکینگ پودر، آرد سفید و آرد برنج می باشد را درون یک کاسه مناسب از الک ۳ مرتبه رد می کنیم. حالا مواد خشک را کم کم به کاسه اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی هم می زنیم.

مرحله پنجم

زمانی که خمیری نرم و لطیف حاصل شد، اضافه کردن مواد خشک را متوقف می کنیم. توجه داشته باشید با اضافه کردن آرد بیش از حد، بافت خمیر را سنگین نکنید. برای تست کیفیت خمیر شیرینی از آن به اندازه یک گردو جدا می کنیم.

مرحله ششم

در ادامه خمیر شیرینی را در دست به شکل توپک گرد می کنیم، در صورتی که خمیری نرم و بدون ترک حاصل شد، به این معناست که خمیر بافت مناسبی دارد. حالا درون سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله هفتم

در این مرحله خمیر را به ۲ قسمت مساوی تقسیم می کنیم، سپس به یکی از قسمت های خمیر زعفران دم کرده را اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا خمیر زعفرانی شود. حالا از خمیر به اندازه یک گردو جدا می کنیم.

مرحله هشتم

در ادامه خمیرها را درون دست گرد کرده و با فاصله از هم درون سینی فر می چینیم. حالا روی خمیرها را با ته ماسوره به دلخواه طرح می زنیم، سپس مقداری تخم خرفه روی خمیرها به عنوان تزیین می ریزیم.

مرحله نهم

توجه داشته باشید خمیرها با حفظ فاصله درون سینی چیده شوند، به دلیل آنکه پس از پخت حجم آنها بیشتر می شوند. حالا سینی را طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بمانند.

مرحله دهم

توجه داشته باشید در حین پخت شیرینی ها تغییر رنگ پیدا نکنند. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده و بدون دست زدن به شیرینی ها اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. در صورت نبود فر، روی حرارت ملایم شعله پخش کن می گذاریم.

مرحله یازدهم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت گذاشته و کف آنرا با کاغذ نسوز می پوشانیم، سپس خمیرها را درون تابه می چینیم و درب آنرا با دم کنی می پوشانیم. در ادامه درب تابه را بسته و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت این زمان تابه را از روی حرارت برداشته و به دلیل مرطوب بودن بافت شیرینی ها بدون تماس دست اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. در نهایت شیرینی ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و درون ظرف مورد نظرمان می چینیم. نوش جان.

لطفا امتیاز دهید
آخرین بروز رسانی در : چهارشنبه 28 دی 1401
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام پانا مگ و لینک مستقیم بلا مانع است.